Sabtu, Februari 07, 2009

Mufti: Tidak taat kepada raja adalah derhaka - malaysiakini


Mufti Perak, Datuk Seri Harussani Zakaria berkata, sesiapa sahaja yang tidak taat kepada pemerintah ataupun raja yang memerintah sesebuah negeri, orang itu dianggap derhaka.
Katanya, di dalam al-Quran jelas menyuruh umat Islam supaya sentiasa taat kepada Allah, rasul dan pemerintah iaitu raja.
''Raja yang adil dan bijaksana dalam melaksanakan tugas demi kepentingan umat Islam asalkan tidak bertentangan dengan syariat, wajib dihormati.''
Oleh itu, kita wajib menghormatinya selama mana raja itu memerintah di sesebuah negeri itu," kata beliau ketika dihubungi hari ini.

"Raja Adil, Raja Disembah. Raja Zalim Raja Disanggah"
Sumber;Perisik Rakyat 7 Feb 2008
kOmEN sUmANDaK;
Sedih bila Sumandak melihat komen yang cukup menghina maruah seorang Mufti hanya disebabkan perubahan pucuk pimpinan di negeri Perak.. 41 komen yang dipetik dari http://perisik-rakyat.com/.
Inikah wajah sebenar bloggers yang 'lontar batu sembunyi tangan'... kalo nak sangat kebenaran tu berpihak kepada korang tunjukkan diri; orang kata BERANI KERANA BENAR.......
Dalam ape pun ajaran agama tak pernah mengajar penganutnya menghina seseorang sehingga begini aib.... insaflah... kerana ANDA juga sedang diNILAI......

3 ulasan:

Panglima Perang Cyber berkata...

itulah sebab saya luahkan dalam bentuk puisi di blog.

rasa kecewa sungguh tengok orang berjiwa melayu..

tapi hati rosak tak ada adab dengan khalifah / ulil amri..

kerja parasit 2 lah semua ni..

yang hisap darah jadi nanah..

Awanama berkata...

Here's my reply to yor pathetic primitive loyalty! It's the modern world for goodness sake!

This is the reason why Monarchy must be abolished, in a progressive century of achieving true and secular democracy. The self-elected monarchy in Malaysia, with 9 Kings who are mainly millionaires, by selling many of state land that belong to the rakyat such as natural forests and seaside, to logging companies and developers, are a travesty of true justice, equality and democracy in a progressive modern world, and to the poor in Malaysia! And to fair and just-minded Islam.

Katharina Sri (former Noor Aza Othman)
Germany.

ms butterfly berkata...

Salam Sumandak..

Maafla tak faham aku ulasan kat atas ni..Ayat2nya moden sgt..

Nak bg komen sikit psl org2 yg cukup tak bg hormat kat Sultan kita ni, mereka ni dah lupa kat Rukun Negara kot. Telampau moden sgt sampai masing2 lupakan Kesopanan & Kesusilaan sebagai rakyat Malaysia umumnya dan sebagai mukmin khususnya.

Memberontak, demonstrasi jalanan, menghina Sultan atau pertahankan yg bukan hak, adakah itu kemodenan yg kita perlu di Malaysia?

Sudah2 la tu..tak letih ka asyik nak porak perandakan saudara & negara sendiri?

Ms Istigfar byk2..& berdoa agar individu yg Ms rs bole dilabelkan sebagai "Syaitan bertopengkan Manusia" ini mendapat hidayah dr Allah utk bertaubat sblm didatangi Sakaratul Maut..

SaYaNG KInaBaLU - BamBOO OrchesRTa

KENunIkaN ANaK2 MudA KINaBalu yaNg MenGguNaKan AlaT MuZik TraDisIonal SePerti BamBU unTuk MenYamPaikAn LagU SAYANG KINABALU....JOM DeNGAR...(SiaP ba Lagi DiIRinggi DeNgaN Tarian SumaZau)

SiLIk SiLIk do mATo NU

ISAI BOH GIA NGARAN NU SUMANDAK KOH TALAWA KATARIK GINAWOKU SILIK SILIKAN MATOKU MIAGAL "SUMANDAK SANDAKAN"