Sabtu, Februari 21, 2009

KeBOdOhan Vs KePintaRan SpeAKer DUN PeRAk

MB Perak dilarang hadir DUN 18 bulan, 6 Exco 12 bulanIPOH: Menteri Besar Perak Datuk Dr Zambry Abdul Kadir digantung sertamerta dan dilarang daripada menghadiri sesi Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak selama 18 bulan.
Sementara enam Anggota Majlis Mesyuarat (Exco) kerajaan negeri digantung selama 12 bulan daripada menghadiri sesi DUN juga berkuatkuasa hari ini.Speaker DUN Perak V. Sivakumar mengumumkan keputusan itu selepas Zambry dan enam Exco berkenaan tampil di hadapan Jawatankuasa Hak dan Kebebasan DUN di sini hari ini.
Kesemua tujuh Adun BN itu sebelum ini diberi notis saman supaya tampil di hadapan jawatankuasa itu berikutan aduan Adun Canning (DAP), Wong Kah Woh, bahawa majlis angkat sumpah jawatan mereka bertentangan dengan Undang-undang Tubuh Negeri Perak dan menghina DUN kerana Menteri Besar Ke-10, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin, belum meletak jawatan secara rasmi.
Sivakumar berkata setelah meneliti aduan tersebut, beliau mendapati satu kes prima facie terhadap Zambry (Adun Pangkor), Datuk Ramly Zahari (Manong), Datuk Saarani Mohamad (Kota Tampan), Hamidah Osman (Sungai Rapat), Zainol Fadzi Paharuddin (Sungai Manik), Mohd Zahir Abdul Khalid (Kamunting) dan Dr Mah Hang Soon (Chenderiang).
Berita Penuh klik disini
KoMen SuMandak:
Ape hal la Speaker ni buat kecoh... nak tanya kalo ni dah termaktub dalam Undang-Undang Tubuh Negeri Perak ape pula beliau nak jawab:-
Undang-Undang Tubuh Negeri Perak memberi kuasa mutlak kepada Sultan sebagai penentu kuasa pemerintahan negeri Perak.
Perkara 7: Sultan memerintah mengikut undang-undang dan dikehendaki berlaku adil terhadap semua rakyat....
Perkara 12: Sultan hendaklah melantik seorang Menteri Besar....(Baginda Sultan punya kuasa mutlak untuk menentukan siapa yang akan menerajui pucuk kepimpinan pemerintahan di negeri ini).
Jadi rasanya ape lagi Speaker ni nak riuh rendah macam ayam bertelur riuh sekampung padahal hanya sebiji telur je keluar hahahahah.....

12 ulasan:

PAPA GOMO berkata...

HUA..HUA..HUA...

SALAM SUMANDAK...

PAKATAN RAKYAT NI DAH SEMAKIN LAMA MENJADI TAHAP BANGANG!!!

SPEAKER NI LAGI LAH BANGANG PEMIKIRANNYA....

APA KUASA NAK MENGANTUNG???

INI DAH JADI DIA YANG GANTUNG DIRINYA....

HUA..HUA..HUA...
BANGANG PUNYA INDIA...

JOM LAYAN...
http://gomo-no1.blogspot.com/2009/02/lembukhalidlembukhalid.html

Tanpa Nama berkata...

Tindakan YB Tuan Speaker Siva mengantung kehadiran MB Zambri dan exco selama 12 -18 bulan adalah tindakan melampau dan mengandungi unsur-unsur jahat untuk menjatuhkan MB Dr Zambri. Saranan Dato Seri Najib sebagai Ketua Penghubungan Perak supaya laporan polis dibuat adalah tindakan yang sepatutnya dan disusuli dengan tindakan mahkamah.

Adalah maklum proses mahkamah akan memakan masa dimana rakyat telah mual dengan kemelut politik Perak, diharap MB Zambri dengan bijak-sana mengambil tindakan sewajarnya. MB Zambri perlu belajar dari sejarah.

Untuk melucut jawatan Tuan Speaker, MB Zambri perlu berpakat dengan Pak Lah untuk mengadap kembali Sultan Perak supaya peristiwa yang sama iaitu rampasan kuasa terhadap MB Nizar berulang kembali. Walaupun Sultan tidak mempunyai kuasa memecat MB atau Tuan Speaker, dengan kebijaksanaan MB Zambri dapat menyakin Sultan Perak agar mengeluarkan perintah Tuan Speaker meletakkan jawatan atau jawatan tersebut diisytihar kosong. Bawa sekali 28 adun BN + 3 adun bebas supaya lebih menyakin Sultan. Untuk mengelak dtuduh derhaka, Tuan Speaker terpaksa patuh.

Jika MB Zambri masih tidak mampu , langkah yang lebih drastic perlu diambil.

Hubungi pakar-pakar yang menghilang Mr Bala SB, mereka sedia membantu . Jika C4 perlu digunakan ,cari kambng-kambing hitam yang sanggup disembelih buat korban.

Jika gagal juga langkah Harakiri terpaksa diambil iaitu bubar dun walau pun fobia dengan istilah ini, MB Zambri perlu dikorbankan demi kesejahteraan Rakyat Perak.

Tai berkata...

Dia tak sekolah tu encik.

Ajin b. Gagah berkata...

Hi Sumandak,
Mengenai perkara 20 yang kamu minta melalui blog saya...Dalam simpanan saya memang ada. Cuma takat ini, ia nya maseh dalam bentuk 'hard copy'.
Nanti lah saya usaha drafkan dalam commputer saya.

Untuk lapuran menyeluruh, ia nya mengandungi 10 keping.
Saya boleh summarize senipis yang boleh tanpa mengkompromikan kualiti isi kandungan nya.

Kalau dikira, syor-syor dalam 20 perkara tersebut agak sensitif dan mungkin juga sulit.
So bila siap nanti saya kirimkan melalui e-mail. Ok kah?
Thanks and salam

sumandak bayu berkata...

Salam Solymone,

Macik banyak2 nanti bila dah ok maklumat tu Solymone buzzer je dan Sumandak akan send secepat yang mungkit alamat email....

bungaraya berkata...

Sivakumar seorang India yang lebih banyak raja drp kita yang berbangsa melayu. Kalau nak tahu saya sebut diantaranya Rajamanikam, Rajaraman, Rajarachan, Rajamaniam, Rajasengaran, Rajakumar, Raja sivarajah, Rajarajah, Rajasami dsb.
Tak patut tidak sensitif dengan adat dan buday ketimoran.

Zawir Al-Hamidi berkata...

Adakah kita masih ingat lagi akan Rukun Negara yang sering kita ikrarkan ketika zaman persekolahan dahulu? Diletakkan pada baris yang pertama, 'Kesetiaan kepada raja dan negara'. Renung-renungkanlah.

Ajin b. Gagah berkata...

Sumandak,
Cuba rujuk website dibawah. mungkin boleh membantu kajian mu;
http://ladymariah.wordpress.com/20-points/
salam dan semoga berjaya

MAWAR BERDURI berkata...

salam na fren?

astaga negara..ni bukan lagi bodoh tapi dah tahap budus (kita2 ja la yang paham) wa wa

Bro Jinggo berkata...

Salam ziarah sahabat...

Pakatan Rakyat kini ibarat retak menanti belah... sama-samalah kita tunggu dan lihat...

Salam Perjuangan


BJ

singamaraja berkata...

Auuum!

Memang sultan ada kuasa bang! tapi sultan juga terikat dengan undang-undang 16 (6) bang

sumandak bayu berkata...

Salam Singamaraja

Perkara 16(6) - Baginda mempunyai kuasa mutlak tidak memperkenan pembubaran DUN. Secara automatik jawatan Menteri Besar dan Jemaah Exco gugur..

Ni lah kuasa sebenar Sultan dalam Perkara 16(6) di dalam Undang-Undang Tubuh Negeri Perak... jadi diharap ia dapat menjernihkan semula pemikiran rakyat Malaysia khususnya di Perak....

SaYaNG KInaBaLU - BamBOO OrchesRTa

KENunIkaN ANaK2 MudA KINaBalu yaNg MenGguNaKan AlaT MuZik TraDisIonal SePerti BamBU unTuk MenYamPaikAn LagU SAYANG KINABALU....JOM DeNGAR...(SiaP ba Lagi DiIRinggi DeNgaN Tarian SumaZau)

SiLIk SiLIk do mATo NU

ISAI BOH GIA NGARAN NU SUMANDAK KOH TALAWA KATARIK GINAWOKU SILIK SILIKAN MATOKU MIAGAL "SUMANDAK SANDAKAN"