Selasa, Mei 26, 2009

BERANI MEMBUAT PILIHAN...: KEWUJUDAN GOLONGAN YANG MENYOKONG KEMASUKAN SEMULA CHIN PENG

BERANI MEMBUAT PILIHAN...: KEWUJUDAN GOLONGAN YANG MENYOKONG KEMASUKAN SEMULA CHIN PENG

2 ulasan:

Ajin b. Gagah berkata...

Salam Sumandak,
Ini lah jadi nya kalau pada mula nya hanya satu cadangan telah digempar gempurkan sehingga menjadi berita sensasi yang tak terkawal impak nya.

Kes ‘Chin Peng ‘ ini nampak nya telah menjadi-jadi, sehingga agenda tuduh menuduh dikalangan masyarakat Malaysia; di besar-besarkan di ruang media yang tanpa batas ini.

Kes yang begini sulit, seharus nya di rashiakan dehulu sehingga keputusan telah di buat oleh kerajaan. Sama ada membenarkan atau pun tidak kepulangan Chin Peng ke Malaysia.

Justru itu, selaku seorang penulis, kita terasa takut untuk mengeluarkan pendapat semata-mata untuk berkongsi pendapat ‘ intellectual’ selaras dengan fakta yang kita fahami.

Ayat-ayat kita di perincikan semata-mata untuk tujuan mencari kesalahan sama ada kita pro atau contra ‘Chin Peng’ atau seterus nya penyokong ‘ komunis.

Wal hal isu pokok, cuma satu cadangan atau syor untuk mengembalikan kan Chin Peng ketanah air nya sebagai indivdu yang sudah lanjut umor dan mungkin sudah ujur.

Dengan komen ini, tidak bermaana saya secara peribadi pro kepada Chin Peng atau komunis. Saterus nya saya melupakan sejarah hitam yang pernah terukir akibat perbuatan Kejam Chin Peng.

Apa yang saya komen di sini, ada lah berpandukan kajian semasa saya.

Pada mula nya isu ini tidak lah serius sangat. Kerana tidak ada pun peringatan atau pengesahan dari pehak intelligence bahawa Chin Peng akan menaikkan semangat berkomunis di kalangan yang di tuduh.
Atau terdapat dengan jelasnya kaum China mula membelakangkan sejarah dan mengurangkan taat setia mereka kepada Malaysia.
Atau mereka sedang mengatur strategi ganas untuk menghapus orang-orang Melayu.
Kalau ada, pasti nya sudah banyak yang di tahan untuk siasatan ISA.

Tetapi bilamana berita ini dilanjutkan melalui media blog, bahawa penyokong ideologi komunisma sudah bertapak di Malaysia ini, maka kes ini mula meletop.

Kita harus ingat,dalam dunia Demokrasi ini, kita layak untuk bertentangan pendapat dan 'political ideology'.
Tidak semesti nya kalau kita tidak setuju, bererti kita mengganut fahaman komunis.
" That is totally absurd and ridiculous"

Rasa nya, kalau kes ini tidak dibendung atau di damaikan dengan bijak, ia nya boleh menimbulkan prasangka yang tak terkawal dari kalangan mereka-mereka yang tertuduh tanpa bukti.

Hal saperti ini tidak membantu untuk menjayakan 1 Malaysia.

Seada nya kes ini tidak lah susah sangat untuk di selesaikan. Antara nya;
i) Tolak permohonan tersebut
ii) Biarkan Chin Peng kembali untuk di adili dengan sewajar nya
iii) Tahan mereka yang terlibat untuk menghidupkan kembali kepercayaan komunis tersebut. Kerana fahaman ini maseh di haramkan oleh kerajaan kita.
iv) Sebaran Media Awam yang berkaitan dengan isu ini harus nya di hentikan.
serahkan kepada pehak yang berkuasa ( Cawangan Khas) untuk mengemaskan kepastian hal ini
v) Pehak Atasan, termasuk Pemimpin Politik mengadakan masyuarat ‘High Level’ untuk menyelesaikan hal ini dalam kadar yang segera dengan tujuan untuk meredahkan hal-hal yang di kirakan sensitif dan boleh mengancam keselamatan negara.
Dengan ini, saya harap Sumandak pun ada cadangan tersendiri.

sumandak bayu berkata...

Salam Solymone,

Setuju benar dengan ulasan solymone.

SaYaNG KInaBaLU - BamBOO OrchesRTa

KENunIkaN ANaK2 MudA KINaBalu yaNg MenGguNaKan AlaT MuZik TraDisIonal SePerti BamBU unTuk MenYamPaikAn LagU SAYANG KINABALU....JOM DeNGAR...(SiaP ba Lagi DiIRinggi DeNgaN Tarian SumaZau)

SiLIk SiLIk do mATo NU

ISAI BOH GIA NGARAN NU SUMANDAK KOH TALAWA KATARIK GINAWOKU SILIK SILIKAN MATOKU MIAGAL "SUMANDAK SANDAKAN"