Sabtu, Mei 23, 2009

WaJaR KaJi SeMula HaRGa BaRang di SaBah

Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna sedang membuat kajian serta mencari jalan penyelesaian berhubung perbezaan harga barangan antara Semenanjung dan Sabah, melalui perbincangan dengan kementerian lain yang berkaitan. (klik berita penuh)

KoMen suMandAk;

Sudah masanya harga barang di Sabah kena kaji semula... kalo dulu orang kata barang kawalan je yang mempunyai harga yang dikawal agar tak membebankan rakyat khsusnya di kawasan pedalaman Sabah. Ada banyak barang lagi yang perlu dikawal bukan sahaja kepada 5 item yang dah memang keperluan asas rakyat Malaysia.... diharap usaha ini dapat direalisasikan segera kerana dah lama rakyat Sabah mengalami berbezaan harga barang yang cukup ketara jika dibandingkan dengan Semenanjung.

2 ulasan:

SOLYMONE berkata...

Salam Sumandak,
Saya nampak dalam ruang chat, Sumandak agak marah jua ya? Relaks..

Soal niat Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna sedang membuat kajian serta mencari jalan penyelesaian berhubung perbezaan harga barangan antara Semenanjung dan Sabah,
memang pun sudah tiba masa nya.

kalau difikirkan ia nya patut di lakukan sejak 40 tahun yang lalu..
Alasan-alasan selama ini; mengapa harga barang tinggi di Sabah kadang-kadang tidak masuk akal...Contoh nay kos penganggukatan lah, kos pembuatan lah dan banyak lagi kos-kos tambahan yang tidak releven.

Kalau masa (timezone) boleh di selaraskan antara Semenanjung dan Sabah, kenapa pula harga barang tidak boleh di 'standardize' kan?

Soal nya kalau serius nak mahu bantu, tak payah lah di syarat-syaratkan..

Kesimpulan nya PRU13 akan tiba tidak berapa lama lagi.. isu-isu macam ini sungguh manis di 'capitalize' kan oleh pehak pembangkang untuk bahan kempen... Itu pasti

sumandak bayu berkata...

Salam solymone...

Bukan marah tapi lepaskan gian kat orang terlalu lantang nak mencemuh parti tertentu....

Adakalanya Sumandak terpikir gak kelantangan mereka ni disebabkan ape... projek tak dapat jadi mara....atau mara individu tertentu dalam parti tu maka kelambu yang dibakar....

Dah masanya kita kembali mengenang semula sejarah penubuhan sesutau parti sebab pada masa tu kita akan tau ceta sebenarnya tak la lantang sangat nak mencemuh....

Soal harga barang... sememangnya setiap saat, waktu dan detik rakyat Sabah sering saja merungut harga barang yang naik.. bila kita buat aduan enta ada tindakan ke atau sebaliknya...

Sumandak ambik satu je contoh bila kita kat pulau Banggi, pulau Nunuyan dan sewaktu dengannya... harga barang kawalan seperti gula, minyak masak, beras dan tepung pun ada gak naik dia kalo tak 30 sen naik gak pigi 50 sen.. (yang penting nak cover kos pengangkutan)...

Diharap pihak KPDN membuat penyeliaan dengan sebaik yang mungkin... kita tak nak isu ini menjadi isu hangat semula bila PIRU ke-13....

Orang bijak pandai pernah berkata kita baik 1,000 kali pun orang tak akan pandang; kejahatan sekali tu la menjadi perbualan hingga ke hujung hayat... meh kita renungi bersama...

SaYaNG KInaBaLU - BamBOO OrchesRTa

KENunIkaN ANaK2 MudA KINaBalu yaNg MenGguNaKan AlaT MuZik TraDisIonal SePerti BamBU unTuk MenYamPaikAn LagU SAYANG KINABALU....JOM DeNGAR...(SiaP ba Lagi DiIRinggi DeNgaN Tarian SumaZau)

SiLIk SiLIk do mATo NU

ISAI BOH GIA NGARAN NU SUMANDAK KOH TALAWA KATARIK GINAWOKU SILIK SILIKAN MATOKU MIAGAL "SUMANDAK SANDAKAN"