Isnin, Jun 15, 2009

NIZAR muLA TunJUK BELaNG!!! CuKUp MeMALuKan

Sumber artikel: http://amzcampro.blogspot.com/
Hari ini Parlimen di buka semula selepas hampir 2 bulan berehat dengan ahli-ahli parlimen kebanyakan yang telah berubah mengikut kepada kepimpinan kerajaan yang baru. Ku harapkan perjuangan Mat Nizar dan rakan-rakan karibnya itu semakin matang dalam mengharungi kancah politik yang dikatakan kotor dan semakin mencabar dengan kedua-dua pihak baik kerajaan atau pembangkang yang ada agendanya sendiri.

"Arahan itu dikeluarkan oleh Speaker Tan Sri Pandikar Amin Mulia ekoran tindakan Nizar melaungkan slogan "bubar Dewan Undangan Negeri" sebaik sahaja menurunkan tandatangan angkat sumpah sebagai Ahli Parlimen dan ingkar arahan supaya memakai lilitan "BUBAR DUN" Perak."

Petikan diatas diambil dari Mstar Online. Mat Nizar dan 7 orang kerdilnya diarahkan keluar dewan dan digantung 2 hari dari menghadiri sidang dewan. Baca balik petikan aku masukkan tadi. Memang lawak. Aku cuba bayangkan bagaimana suasana dewan yang duk menanti perjuangan 'suci' Mat Nizar ini yang kembali semula ke Parlimen setelah dikatakan diasak atau diguling-gulingkan di Perak sebelum ini,kembali semula menyahut suara rakyat. Ingatkan semakin matang tapi apa yang mamat tu telah buat? Mari kita lihat sinopsis di bawah :

  • Sampai diperkarangan Parlimen dengan konco-konco dan antaranya 7 orang kerdilnya.
  • Aku tak pasti dia dah mula pakai lilitan BUBAR DUN di songkoknya atau belum sebelum masuk dewan tapi yang pasti kaum kerabatnya dah pakai.
  • Mula mengangkat sumpah dan menandatangani akuan bersumpah Ahli Parlimen B.Gantang.
  • Tak sampai 5minit,laungkan keramat mamat ni keudara "BUBAR DEWAN UNDANGAN NEGERI!"
  • Mereka juga mengingkari arahan larangan memakai lilitan BUBAR DUN di songkok ketika didewan oleh Yang Dipertua.
  • Akibat keras hati,kepala,jantung,dan tuttt...mereka dihalau keluar dan digantung selama 2 hari.
Aduhai,belum apa-apa dah kena halau.Sampai bila nak mengetengahkan masalah rakyat kat Bukit Gantang En Nizar oii? Udah-udahlah tu. Bawak banyak bersabar dan bersyukur. Cuba jalankan kerja dengan bawak banyak bersabar,tak boleh ke? Pelan-pelan naik balik,bawak bersabar,takel balik rakyat dengan sifat lebih baik. Ini tak,macam orang kena sawan giler babi. Main redah jer. Meluat jugaklah orang tengok. Aku memang dah meluat dah tapi nak buat macam mana,hal negara kena amik tahu jugak.Hmm...lantak ko lah Nizar.

Selasa, Jun 09, 2009

TuDuhan Tak BerASAS - PuBLliSiti MurAhan DAP

KUCHING 9 Jun — Anggota Parlimen Bandar Kuching, Chong Chieng Jen terkejut bila mendapati botol-botol bom api “molotov cocktail” dilempar ke perkarangan rumahnya di Jalan Nyiur, cabangan Jalan Tabuan di sini hari ini.


Naib pengerusi DAP yang juga Adun Kota Sentosa itu berkata beliau mengetahui mengenai kejadian itu pada 7.30 pagi ini bila seorang daripada pembantu rumahnya menemui botol-botol yang pecah, minyak tanah dan kain yang terbakar di halaman rumahnya. Ibu bapa Chong, isteri dan tiga orang anak mereka dan dua pembantu rumah berada di rumah itu semasa kejadian, namun tidak ada sesiapa cedera.

“Saya tidak menolak kemungkinan kejadian itu bermotif politik untuk menakut-nakutkan saya dari menjalankan tugas sebagai wakil rakyat,” katanya.

“Kejadian ini tidak akan melemahkam semangat saya untuk meneruskan perjuangan politik saya,” katanya kepada pemberita ketika ditemui di rumahnya.


Beliau membuat aduan polis di pusat sehenti polis Kuching di Jalan Simpang Tiga di sini pada 8.00 pagi. OCPD Kuching ACP Wong Wai Loong berkata polis sedang menyiasat kejadian itu. — Bernama


KoMen SuMandAk:

Bila seorang pemimpin cuba membuat ANDAIAN tanpa BUKTI mampu mencetuskan keadaan yang boleh mengelirukan RAKYAT.... SuMandak yakin dan pasti bila kehidupan KITA banyak MENYAKITKAN hati MANUSIA kita akan hadapi ramai MUSUH... adakalanya musuh kita adalah rakan kita sendiri....


KETAHUIlah.. setiap 'statement' yang dibuat MENCERMINKAN sape diri kita..... MOGA Ahli Parlimen Bandar Kuching dapat buktikan KATA-KATA beliau sebab Pilihanraya DUN Sarawak bakal menjelang jadi jan pula ini sebagai alat untuk meraih SIMPATI RAKYAT.....

"HuSam TeTap AnGkur KeKaLaHan" - HaNya LaKonan

1. Husam masih tak puashati dengan kekalahan beliau tempohari. Kata-kata bahawa beliau menerima kekalahan tersebut dengan hati terbuka hanya manis mulut sahaja. W/pun kalah dengan majoriti yang besar, payah untuk Husam menerima kekalahan, tambahan pula dinyanyikan oleh AnWAR bahawa Husam memang boleh menang!

2. 7hb malam, di salah sebuah hotel 'berbintang banyak', Husam mengadakan pertemuan dengan penyokongnya dari lewat malam hingga awal pagi. Perbincangan berkisar cadangan Presiden PAS tentang "kerajaan perpaduan". Husam secara terbuka dan terang mengatakan bahawa cadangan itu mesti dihalang!

3. Dengan bangga Husam menyatakan bahawa YB Ustaz Nasharudin tidak menang kerana mereka masih ada Datuk Nik Aziz sebagai Mursyidul Am PAS serta AnWAR yang akan menggerakkan pakatan pembangkang ke arah kemenangan. Husam juga menzahirkan perasaan amarahnya kepada Timbalan Mursyidul Am, Datuk Dr. Harun Din yang disifatkannya sebagai 'lupa diri' setelah diberi tempat dalam PAS.

4. Husam juga melepaskan kemarahannya terhadap Datuk Mustapa Ali, yang disifatkan beliau sebagai 'dalang' di sebalik kemenangan Ustaz Nasha dan golongan ulama'. yang menarik dalam perbincangan tersebut, Husam membawa salam AnWAR dan mengatakan AnWAR tidak merestui kemenangan Ustaz Nasha serta memaklumkan AnWAR berjanji membantu kelompok mereka (Husam) bangkit semula dalam kepimpinan PAS nanti.

5. Entah apa yang di'nyanyi'kan AnWAR kepada Husam sehingga Husam tidak menghormati pimpinan atasan PAS. Jika dahulu, PAS mengatakan UMNO tidak menghormati, malahan mencaci ulama', kini keadaan sebaliknya! Pemimpin PAS sendiri yang menghasut ahlinya agar membenci dan melawan ulama' dalam parti mereka, tentunya dengan hasutan dan percaturan AnWAR yang sentiasa mahu PAS menuruti arahannya.

6. Setelah PAS enggan patuh kepada arahan AnWAR, maka AnWAR tidak punya jalan lain selain menghuru-hara dan melemahkan PAS. Panglimanya dalam PAS, w/pun tumbang, misainya belum mencecah tanah! Kuasa sebagai Exco Kelantan masih berbisa menarik sokongan. Anwar juga akan memainkan isu 'tiada orang Kelantan' dalam AJK PAS Pusat sedangkan PAS telah memerintah Kelantan hampir 20 tahun......

Ini strategi AnWAR. Beliau pasti akan 'all out' di Manek Urai nanti bagi mengambil hati orang PAS di Kelantan. Apabila AnWAR kembali diterima oleh penyokong PAS, maka beliau akan berusaha kembali 'menguasai' PAS biarpun terpaksa berhadapan dengan golongan ulama' yang lebih mantap di masa hadapan.......

Dipetik dari Blog X-PKR!


Ulasan daripada ParpuKari

ParpuKari : Seperti yang telah dimaklumkan dahulu X_PKR adalah orang dalam yang masih berada dalam parti PKR! Beliau mendapat info fist hand! Tapi bukan itu yang kita nak bincangkan sekarang! Isu yang kita nak bincang ialah tentang kerakusan Husam Kusam!


Dulu katanya orang-orang dari UMNO yang suka memecah-belahkan parti, ini sekarang apa cerita? Pernah dengar ungkapan "WHAT GOES AROUND COMES AROUND"?

Sebenarnya saya setuju dengan penulis artikel ini. Saya nak cerita sikit la pasal kerajaan perpaduan ni. Pendek je analisis dan teori saya ni, tak perlu panjang lebar.

Sebenarnya, PAS melalui Presidennya Hj Hadi sedang mempersiapkan partinya dalam menghadapi satu bencana besar. Jadi dia perlu ada satu backup plan.

Bencana besar? Apa? Kejatuhan PKR dan Anwar selepas Julai ini.

Ya, pada hemat saya, Haji Hadi dah sedar dan yakin bahawa PAS akan tumbang jika masih menyokong Anwar. Ini kerana, dengan segala bukti-bukti yang akan didedahkan di Mahkamah nanti, tiada jalan lain untuk PAS selain mereka mengambil pendirian berkecuali atau langsung tak sokong.

Ini kerana dengan menyokong Anwar, ia seolah-olah seperti MEMBUNUH DIRI. Itu sahaja, ringkas dan straight to the point.

BN perlu PelAjAri SemULa SeJaRah - MeMang WaJar

Beliau mengulas mengenai segelintir pemimpin komponen BN yang tidak senang dengan teguran berlandaskan sejarah seperti mana yang disiarkan oleh Utusan Malaysia melalui kolum Awang Selamat.

Baru-baru ini, Presiden MIC, Datuk Seri S. Samy Vellu mahu Awang Selamat dikenakan tindakan di bawah Akta Hasutan kerana kolumnis itu menyiarkan semula kenyataan mendiang Tun Tan Siew Sin dan Tun V.T. Sambanthan mengenai fakta sejarah kaum di Malaysia.


Sedangkan bahan sejarah mengenai kaum itu dinyatakan sendiri oleh kedua-dua tokoh bukan Melayu berkenaan.


Mengulas lanjut mengenai gesaannya itu, Ahmad Zahid memberitahu, penerapan elemen sejarah akan memberi lebih penghayatan kepada pemimpin BN mengenai semangat perpaduan.


"Elemen sejarah menjadikan pemimpin BN bersifat lebih pragmatik dalam menghargai keharmonian yang dikecapi hari ini," jelasnya.


Ditanya mengenai tindakan Pas yang sebulat suara meluluskan usul mendesak kerajaan menubuhkan sebuah Suruhanjaya Bebas Diraja bagi menyiasat kerajaan Perak yang kini ditadbir oleh BN, Ahmad Zahid menegaskan kerenah tersebut tidak perlu dilayan.


Katanya, BN akan memerintah Perak seperti biasa kerana apa yang penting ialah usaha mengubah persepsi masyarakat terhadap kerajaan.


"Jika mereka yakin sangat mendapat sokongan rakyat, tunggulah sehingga Pilihan Raya Umum ke-13 nanti. (klik untuk berita penuh)


KoMen SuMandak:

Dah masanya kita menghayati semula pelajaran Sejarah Malaysia. Setiap yang kita nyatakan perlu merujuk semula sejarah dan jangan sekali-kali kita menciplak sejarah dari luar negara kita sendiri. Sebagai pemimpin negara kita tak perlu 'MALU' untuk mengakui bahawa diri KITA perlu menghayati semula sejarah Malaysia.

Jika kita dipenuhi dengan ilmu sejarah, Sumandak yakin kita tak mudah terpengaruh dengan dakyah, fitnah dan polemik di kalangan INSAN YANG JAHIL dan hanya tahu membawa MULUT untuk ceta AUTA...


Isnin, Jun 01, 2009

Memoir Shamsiah Fakeh; Siri 2


KoMen SuMandak:

Memoir Shamsiah Fakeh- Dari AWAS ke Rejimen Ke-10 terbitan Strategic Information and Research Development Centre 2007 telah berjaya mengarap kisah kehidupan pahit maung Shamsiah Fakeh yang "BENAR-BENAR" menentang penjajah British demi capai kemerdekaan TANAH MELAYU.

Beliau pada peringkat awalnya "BUTA" ilmu politik telah berjaya mengegarkan PENJAJAH dengan beberapa siri pidato di hadapan rakyat Tanah Melayu. Semangat yang berkobar-kobar meniupkan erti KEMERDEKAAN jelas memberi ruang serta peluang kepada Shamsiah untuk menjadi orang penting dalam parti AWAS hingga di bawah peringkat Regimen ke-10, parti Komunis Malaya (PKM).

Sepanjang perjuangan Shamsiah untuk mencapai Kemerekaan Tanah Melayu dengan cara sendiri, beliau turut berjuang membersihkan MARUAH dirinya yang turut diFITNAH oleh beberapa tokoh penting PKM di Malaya. Antara fitnah yang perlu ditanggung oleh Shamsiah apabila Musa Ahmad, semasa diwawancara pada 6 Januari 1981 mengatakan bahawa Shamsiah 'terpaksa mencampakkan bayinya yang berumur tiga bulan ke dalam sungai kerana bimbang dengan tangisan bayi yang bakal membahayakan keselamatan unit pengganas tersebut".

Kenyataan Musa Ahmad cukup menguris perasaan dan maruah Shamsiah yang terpaksa mengharungi hutan tanpa makan dan minum bersama anak yang baru dilahirkan selama 4 hari. Malah bayi yang dilahirkan telah dibunuh dengan kejamnya oleh rakan seperjuangan mereka sendiri. Cukup menyedihkan apabila Shamsiah hanya mengetahui kisah sebenar nasib anaknya selang 3 tahun yang disampaikan sendiri oleh Musa Ahmad.

Jelas dan nyata kehidupan Shamsiah semasa di bawah regimen Ke-10 tidak lari daripada fitnah di kalangan pemimpin PKM sendiri. Namun kesungguhan beliau untuk berjuang demi kemerdekaan Tanah Melayu tetap juga diteruskan. Beliau mengakui bahawa perjuangannya selama ini tidak seperti Tan Sri Aishah Ghani di bawah UMNO tetapi perjuangan serta matlamat mereka adalah sama untuk capai KEMERDEKAAN Tanah Melayu.

Akhir kata daripada Shamsiah, beliau bangga dengan perjuangannya kerana berjaya mengoyahkan penjajah. Malah beliau juga mengakui bahawa rakyat Malaysia khsuusnya tahu melindungi kebenaran sejarah. Inilah ungkapan terakhir Shamsiah yang mengakui bahawa sejarah kita adalah BENAR dan tidak sekali-kali disembunyikan sebagaimana tuduhan Pakatan Rakyat.

'KEBENARAN TETAP TERSERLAH'

MeMoir ShamSiah Fakeh- Pejuang Kemerdekaan Malaya Siri 1

Shamsiah Fakeh adalah pemimpin pergerakan Kemerdekaan dari kalangan wanita Melayu yang berjuang dengan gigih hingga ke belantara Malaya. Beliau adalah Ketua Angkatan Wanita Sedar (AWAS) yang berganding bahu dengan Angkatan Pemuda Insaf (API) bagi mengibarkan panji-panji perjuangan menuntut Kemerdekaan dari tangan penjajah British. Gandingannya dengan Ahmad Boestamam, Ketua API telah membakar semangat sebilangan pemuda-pemudi Tanah Melayu mengangkat senjata menentang penjajah.

Shamsiah menyertai Rejimen Ke-10 iaitu sayap Melayu Parti Komunis Malaya (PKM). Kehidupannya penuh ranjau berduri. Beberapa kali beliau sesat di hutan ketika melanjutkan perjuangan bersenjata ke arah menuntut Kemerdekaan. Perjuangannya tidak mengira tempat, sama ada di hutan mahupunn di pentas antarabangsa. Beliau bersama suaminya Ibrahim, bertugas di China, Indonesia dan Vietnam dalam rangka meniup semangat nasionalisme kepada penduduk Asia Tenggara yang masih di bawah penjajahan.

Shamsiah mengorbankan jiwa dan raga untuk memerdekakkan Malaya mengikut caranya yang tersendiri. Selepas berpisah dari PKM, beliau terus berada di China menyambung hidup dengan bekerja di kilang besi. Beliau sekeluarga akhirnya kembali ke Malaysia pada 23 Julai 1994, selepas termeterainya Perjanjian Damai antara PKM dengan kerajaan Malaysia dan Kerajaan Thailand yang ditandatangani di Haadyai, Thailand pada 1989. Sekembali ke tanah air, beliau bersama cucu-cucunya menjalani kehidupan hari tuannya secara sederhana. Beliau tidak pernah menyesal menentang penjajah British, tidak pernah menyesal masuk ke hutan dan menyertai Parti Komunis. Beliau bersyukur perjuangannya telah menggegarkan penjajah. Beliau percaya dan yakin generasi muda yang dapat menghayati sejarah yang benar pasti akan menemui arah tuju mereka.

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

SaYaNG KInaBaLU - BamBOO OrchesRTa

KENunIkaN ANaK2 MudA KINaBalu yaNg MenGguNaKan AlaT MuZik TraDisIonal SePerti BamBU unTuk MenYamPaikAn LagU SAYANG KINABALU....JOM DeNGAR...(SiaP ba Lagi DiIRinggi DeNgaN Tarian SumaZau)

SiLIk SiLIk do mATo NU

ISAI BOH GIA NGARAN NU SUMANDAK KOH TALAWA KATARIK GINAWOKU SILIK SILIKAN MATOKU MIAGAL "SUMANDAK SANDAKAN"