Ahad, November 23, 2008

SaBAh MaSih TerDeDah penYakiT BerJAngkit

Pagi-pagi lagi Sumandak terkejut dengan kenyataan akhbar daripada Timbalan Menteri Kesihatan, Datuk Dr. Abdul Latif Ahmad yang menyatakan bahawa Sabah masih lagi terdedah dengan penyakit berjangkit seperti TIBI dan MALARIA.
Punca utama disebabkan persekitaran serta tahap kemiskinan hidup segelintir penduduk di Sabah. Sebaran virus bagi penyakit ini juga lebih terdedah kepada penduduk di kawasan luar bandar.
"Bila kemudahan asas rakyat seperti di kawasan luar bandar
yang mana bekalan air bersih masih lai tidak dapat diperolehi maka
keberangkalianb jangkitan malaria dan tibi berlaku di kalangan mereka ini".

(Datuk Dr. Abdul Latif Ahmad 23/11/2008: New Sabah Times)
Dr. Abdul Latif turut berkata bahawa kementeriannya akan menambah kemudahan peralatan bagi setiap bangunan kesihatan kerajaan menggunakan peruntukan khas di bawah projek Pakej RM200 K menerusi peruntukan pembangunan semula.
Sebanyak 186 buah bangunan Klinik Kesihatan di seluruh Sabah akan menerima suntikan dana tersebut. Sumandak suka baca bila Dr. Abdul menyatakan bahawa geografi Sabah tidak sama dengan Semenanjung dan atas faktor ini Sabah mendapat perhatian lebih sikit (tidak banyak) daripada Kerajaan Pusat.
Komen Sumandak: Harap projek ini berjalan dengan lancar dan dapat tingkatkan kualiti hidup penduduk Sabah sebelum menjelang 2010 iaitu tahun sasaran untuk mensifarkan peratusan kadar kemiskinan di negeri ini.

Tiada ulasan:

SaYaNG KInaBaLU - BamBOO OrchesRTa

KENunIkaN ANaK2 MudA KINaBalu yaNg MenGguNaKan AlaT MuZik TraDisIonal SePerti BamBU unTuk MenYamPaikAn LagU SAYANG KINABALU....JOM DeNGAR...(SiaP ba Lagi DiIRinggi DeNgaN Tarian SumaZau)

SiLIk SiLIk do mATo NU

ISAI BOH GIA NGARAN NU SUMANDAK KOH TALAWA KATARIK GINAWOKU SILIK SILIKAN MATOKU MIAGAL "SUMANDAK SANDAKAN"