Rabu, April 06, 2011

KAMPUNG TANPA WAYAR @ WIFI DI SELURUH SARAWAK

Pelancaran Kampung Tanpa Wayar Rais Yatim bersama Tan Sri Adenan Satem


Duduk bersimpu antara budaya masyarakat setempat Sarawak yang tidak mengira kaum Dayak, Melayu, Melanau dan hampir semua kaum di negeri ini.


Puan Lumit anak Julai,70 tahun dikunjungi dan menerima sumbangan ehsan daripada Dato' Seri Utama Rais dan Tan Seri Adenan Satem sempena program Pelancaran Kampung Tanpa Wayar.


SYABAS dan TERUS buktikan bahawa Kerajaan Barisan Nasional bukan buat JANJI tetapi JAMINAN untuk semua RAKYAT MALAYSIA.

800 kampung seluruh negeri Sarawak akan dijadikan Kampung Tanpa Wayar mulai 5 April 2011. Pelancanran ini telah dilaksanakan di Kampung Sileng Dayak Lundu yang mana kampung ini turut 'berjiran' denhgan Kampung Sileng Melayu.

Disamping itu SKMM turut mengagihkan komputer notebook kepada penduduk kampung khususnya generasi muda agar dapat merancakkan lagi perhubungan kita di alam maya (jalur lebar). Walau bagaimanapun Sumandak mengingatkan kepada anak-anak ini berhemah semasa melayari dunia maya kerana di sini akan wujud satu kehidupan yang jelas membuatkan kita sedikit alpa.

Sumandak suka mengambil kata-kata nasihat RAIS, walaupun kita semakin maju kehadapan dengan dunia internet tetapi janganlah sesekali kita membuang adat resam kita dan budaya sosial kita yang begitu kaya dengan kesopanan dan kesusilaan kita. Kita wajar seimbangkan kelengkapan duniawi ini kerana Malaysia amat terkenal dengan budi bahasa yang cukup cantik dan unik.

Sarawak bakal menikmati edaran komputer notebook oleh SKMM sebanyak 181,900 set komputer rimba akan diedarkan kepada seluruh kawasan pedalaman Sarawak mengikut FASA;-
FASA 1 : 14,700 (sepanjang tahun 2010 hingga awal April 2011)
FASA 2 : 60,200 (akan menyusul pertengah April 2011)
FASA 3 : 107,000 (akan selesai edaran sehingga Disember 2011)






2 ulasan:

Blog Berita Online berkata...

speed internet slow nak mamp**. satu projek yang GAGAL !!!

indah khabar dari rupa

Tanpa Nama berkata...

Gula-gula PRU13 BN, projek gagal. Mmg slow nak mati... Serius tertipu. Tolak BN tolak UMNO... Hope PR boleh buat berganda2 lagi bagus dari UMNO BN penipu. Hapus rasuah.

SaYaNG KInaBaLU - BamBOO OrchesRTa

KENunIkaN ANaK2 MudA KINaBalu yaNg MenGguNaKan AlaT MuZik TraDisIonal SePerti BamBU unTuk MenYamPaikAn LagU SAYANG KINABALU....JOM DeNGAR...(SiaP ba Lagi DiIRinggi DeNgaN Tarian SumaZau)

SiLIk SiLIk do mATo NU

ISAI BOH GIA NGARAN NU SUMANDAK KOH TALAWA KATARIK GINAWOKU SILIK SILIKAN MATOKU MIAGAL "SUMANDAK SANDAKAN"