Isnin, November 24, 2008

KP HijAU - KonTRovERsi

Nape nak riuh-riuh bila mana JPN perkenalkan semula kad pengenalan 'HIJAU' di Sabah.... ni semua pasal UPKO lah mula nak sentuh isu yang tak seharusnya dijadikan isu hangat di pasaran.
Sumandak yakin kerajaan bila dah perkenalkan KP Hijau mesti ada sebabnya melihat kepada keperluan di Sabah..... Ini bukan bermakna sape-sape pun akan dapat dengan mudah KP 'HIJAU'......agak-agak lah sape gak nak gadai negara dan mudah ja nak bagi warganegara kat orang lain....
Harap orang politik kat Sabah khususnya UPKO fikir dulu jan jadikan isu KP sebagai isu yang boleh menjadi platform untuk jadi glamour tak baik..... Yakin je dengan tindakan kerajaan dalam tangani isu PATI di SABAH....

5 ulasan:

Jlascanteen berkata...

upko bising pun, mereka ada kah cadangan terbaik menyelesaikan masalah 'stateless' people???

sy selalu limpas di federal builidng. memang ramai yang beratur mohon kad hijau.
saya pun tidak suka ramai pendatang di sabah. tapi apa kan daya mereka kalau tak di legalised tetap akan membanjiri sabah secara haram. bagus ada rekod dar tiada rekod.

HANG LEKIR berkata...

Assalamualaikum,

Dari satu segi,mereka ini bagus jika mereka ada hak mengundi dan menyokong Barisan Nasional

ms butterfly berkata...

Ingin berkongsi cerita ketika Ms B teman atuk (nak gi UMRAH) gi buat paspot kat JPN (dlm thn ni..), officer tu tak terima mykad biru atuk sbb takda tanda bintang * kat sebelah no i/c, officer tu nak tgk surat kelahiran atuk yg lahir pd thn '33 (tupun kalo btl lahir thn '33..tah2 '29 atau '30 atau xpasti..org dlu2 mn la alert ttg thn2 ni..yelah asyik lari masuk trowong bwh tanah slmtkan diri dr bom jepun..).THEN, officer tu suh atuk dptkan surat AKUAN SUMPAH yg ditandatangani oleh org kg yg lahir lbh dlu drpd dia utk mengeSAHkan bhw dia tu mmg RAKYAT TEMPATAN. hmm...Ms B mula tertanya2 apala nasib rakyat tempatan SABAH lain yg kat mn2 seluruh negeri (esp PEDALAMAN) yg tak ALERT atau takda kemudahan nak buat surat kelahiran ni..

Awanama berkata...

BUNGARAYA.
Saje mahu membawa sumandak kepada isu yang lebih luas di dunia ini.
Di Negara-negara Eropah masa ini begitu ramai warganegaranya yang bukan asal orang Eropah. Ramai datang dari Pakisan, India, Afrika dan sebelah negara Arab. Di Amerika Syarikat juga sedemikian. Begitu juga di Smerika Selatan, Asia Tenggara. Hatta di Korea dan Auistralia juga pun. Pendek kata rakyat dimerata dunia telah melaku migrasi dari masa ke semasa ke sesuatu tempat yang pada fikiran mereka lebih menyelesakan mereka dan keluarga mereka. Di Malaysia juga keadaan yang serupa tidak dapat dielakkan. Lebih-lebih lagi negara ini amat makmur dan sudah tentu memanggil mereka dari luar untuk tinggal bersama penduduk asal. Maka ia menimbulkan rasa iri hati dan marah dikalangan penduduk tempatan. Biasa perkara ini terjadi juga dimana-mana didunia ini.

DiSemananjung Tanah Melayu, zaman dahulu, ramai Pedagang dari Timor Jauh datang untuk berdagang. Yang akhirnya menentap disana, beristeri disana dan beranak pinak disana. Akhirnya ujud apa yang diistilahkan kini dengan kata mamak, mami, Baba, Nyonya, dan berbagai-bagai lagi. Apabila merdeka, mereka diterima sebaiknya sebagai warganegara Malaysia yang merdeka.

Yang menghalang cuma dua perkara:
1. Imigresen,
2. Rasa marah dan semangat kebangsaan rakyat negara yang dikunjongi.

Islam tidak pernah menegah migrasi atau Proses hijrah spt ini.

AbgTuah berkata...

Salam perkenalan,

Salam perkenalan,

Teruskan usaha tuan. Inshallah jika kelapangan dari masa kesemasa kawan akan terus melawat ahli2 BPN.

Dari http://abangtuah.blogspot.com ahli BPN.

SaYaNG KInaBaLU - BamBOO OrchesRTa

KENunIkaN ANaK2 MudA KINaBalu yaNg MenGguNaKan AlaT MuZik TraDisIonal SePerti BamBU unTuk MenYamPaikAn LagU SAYANG KINABALU....JOM DeNGAR...(SiaP ba Lagi DiIRinggi DeNgaN Tarian SumaZau)

SiLIk SiLIk do mATo NU

ISAI BOH GIA NGARAN NU SUMANDAK KOH TALAWA KATARIK GINAWOKU SILIK SILIKAN MATOKU MIAGAL "SUMANDAK SANDAKAN"