Jumaat, Januari 30, 2009

AWAS 13 ProtOKol HinDRAf

13 Protokol tersebut ialah :

1. Orang Hindu mesti mempertimbangkan bahawa Israel adalah sekutu terbaik memandangkan sikapnya yang negatif terhadap orang Islam.

2. Sebarkan perlakuan dosa dan sifat buruk dikalangan orang muslim.

3. Tokong Hindu mestilah didirikan di semua tempat dan mestilah diziarahi setiap hari. Dan berhala "Ram" mestilah ditempatkan di tempat kerja.

4. Mesyuarat mestilah dijadualkan untuk merangka plan menentang Islam.

5. Edarkan dadah dan pelacur dikalangan negara Islam dan komunitinya.

6. Jalinkan hubungan seksual dengan wanita Islam dan pastikan anak2 Hindu dilahirkan dikalangan mereka.

7. Jika anda seorang doktor atau ahli farmasi, cuba sebaiknya untuk mencacatkan janin.

8. Jika anda sorang doktor bidan, bisikkan "Ohm" ke telinga anak yang baru lahir (sepertimana azan orang islam)-oleh itu,pastikan yg menyambut kelahiran anak anda seorang bidan yg beragama islam.

9. Cuba rosakkan bekalan makanan dalam kedai orang Islam sekiranya anda bekerja dengan orang Islam.'hati2 makan kat kedai mamak'.

10. Jadilah sahabat mereka, dapatkan kepercayaan dan kemudian khianatilah mereka.

11. Jadikan orang lain memusuhi Islam.

12. Jika anda bekerja di rumah mereka, cuba pengaruhi anak2 dan isteri mereka cara mereka berfikir.

13. Pakailah tali hitam di pergelangan tangan anda.

Sumber: http://penembak-tepat.blogspot.com/

PAIRIN bawa Usul UnDang-UnDanG AntILompAt


MASANYA UNTUK UNDANG-UNDANG ANTILOMPAT PARTI,
KATA PAIRIN

Sumber: New Sabah Times Online ; 30th January, 2009
KOTA KINABALU: Sudah tiba masanya untuk difikirkan secara serius bagi meminda Perlembagaan Persekutuan untuk memberi laluan kepada pelaksanaan antilompat parti, kata Timbalan Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Joseph Pairin Kitingan.

“Kita banyak menyaksikan ketidakstabilan politik di masa lalu. Kini masanya untuk mempertimbangkan cadangan ini.

“Dengan adanya peruntukan undang-udang antilompat parti dalam perlembagaan, kita dapat melaksanakan satu lagi langkah ke arah kestabilan dalam landskap masyarakat dan politik kita,” katanya dalam satu kenyataan kelmarin.

Pairin yang juga presiden Parti Bersatu Sabah berkata beliau akan memberi sokongan kepada mana-mana pihak yang menyokong pindaan tersebut dibuat dalam perlembagaan persekutuan dan negeri.

Beliau mengulas gesaan Menteri Luar yang juga Anggota Majlis Tertinggi Umno, Datuk Seri Dr Rais Yatim kepada Barisan Nasional (BN) Perak supaya mengadakan gerakan besar-besaran bagi mendesak Anggota Dewan Undangan Ne-geri Bota, Datuk Nasaruddin Hashim supaya meletak jawatan sebagai wakil rakyat kawasan itu yang dimenanginya atas tiket BN.
Nasaruddin telah melompat parti kepada Parti Keadilan Rakyat Ahad lalu.

“Ia merupakan kenyataan yang sangat menarik dan signifikan kerana ia merujuk kepada perbuatan seorang anggota dewan undangan negeri yang melompat dari parti yang beliau bertanding kepada parti lain,” kata Pairin.

Sementara itu, Presuden Parti Liberl Demoktraik Sabah (LDP), Datuk V.K. Liew berkata sebarang percubaan untuk meminda Perlembagaan Persekutuan sukar dilaksanakan memandangkan majoriti gabungan parti pemerintah, Barisan Nasional (BN) di Parlimen kurang dari dua pertiga.

Liew berkata mengikut perlembagaan yang ada, sebarang cadangan untuk menghalang seseorang daripada menyertai mana-mana pertubuhan seperti parti politik adalah bertentangan dengan kebebasan berpersatuan.

“Oleh itu, adalah sia-sia untuk bercakap mengenainya me-lainkan kita melepasi halangan Perlembagaan terlebih dahulu,” katanya di sini kelmarin.

Liew, yang juga timbalan menteri Perdagangan Antara-bangsa dan Industri berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai cadangan beberapa pemimpin Umno untuk memperkenalkan undang-undang anti lompat parti bagi memastikan amalan politik bermoral di negara ini.

Undang-undang anti lompat parti mendapat perhatian beri-kutan tindakan Anggota Dewan Undangan Negeri BN kawa-san Bota di Perak Datuk Nasaruddin Hashim menyertai Parti Keadilan Rakyat (PKR).

Liew berkata di Sabah, kerajaan Parti Bersatu Sabah (PBS) yang lepas pernah menguatkuasakan undang-undang seumpama itu pada tahun 1980-an tetapi kemudiannya diisytihar ultra vires Perlembagaan Persekutuan kerana ia menyekat kebebasan seseorang berpersatuan.

Di KUALA TERENGGANU, Pesuruhjaya PAS Tereng-ganu Datuk Mustafa Ali berkata undang-undang antilompat parti perlu dilakukan termasuk dengan membenarkan wakil rakyat yang mengosongkan kerusi mereka bertanding semula dalam tempoh terdekat dan bukannya lima tahun seperti peruntukan sedia ada.
KOMen SuManDak:
Kalo dilaksanakan ape pulak reaksi DAP TOTOK..... PAS TOTOK.... PKR TOTOK..... adakah dapat merealisasikan impian ANWAR terutamanya di Sabah.....

POLIS diHina LAGI.....


Sumber: Taipingmali........


MARUAH POLIS DICEMAR LAGI...... WEH APE KAH JADAH NYA NI..... KALO DAH TAK BERJAYA BUAT DEMONTRASI HARAM DI NEGARA NI INGAT KORANG BOLE HINA POLIS KE........ DIHARAP PIHAK POLIS DAPAT SELESAI KAN ISU INI DENGAN SEGERA..........








Rabu, Januari 28, 2009

RaMLaNG DaH KeNA PeCAT


BERITA HANGAT DIPASARAN... Saksi Sumpah Laknat oleh Saiful dah kena pecat dari Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM)... berita penuh :PEMECATAN RAMLANG
KoMen SumandAk:
Skang kita tunggu dan lihat ape lagi tindakan PKR bila RamLang (Penyelamat Anwar) dah kena pecat.... bukan alang-alang lagi pemecatan beliau sebagai kakitangan awam....setiap pemecatan yang dilakukan oleh mana-mana Jabatan dan Agensi Kerajaan adalah merujuk kepada peraturan dalam PERINTAH AM.....

Selasa, Januari 27, 2009

HaRga Gula BaKaL NaIK

sumber gambar: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2009&dt=0121&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_03.htm


Ramai yang mula merungut tindakan sesetengah peruncit di Sabah dah buat catuan penjualan gula... sebab dah dikesani beberapa peruncit dah buat 'penyembunyian gula' (nak untung la)... Sumandak nak tengok sejauh mana pihak berkuasa bertindak untuk tangani isu ni......

PBS nak DISAMAkan dengan tindakan NASA - Tak WAJAR

sumber: komen dalam blog http://penembak-tepat.blogspot.com/ (MB Nizar yang pandai sudah komen)

pembunuhiblis said...

Setuju dengan Tok Pang5!!Memang PR ini lembam sungguh! Ilmu melompat yang selama ini menjadi praktik & trade mark UMNO/BN sejak puluhan tahun dulu nampaknya baru kini baru PR dapat kuasai, lembam sungguh, selepas puluhan tahun ia jadi senjata BN baru kini depa nak belajar ilmu melompat itu, lembam sungguh!!

Bukankah di tahun 1960an dahulu ilmu lompat UMNO/Perikatan inilah yang menyebabkan Kerajaan Negeri Terengganu di bawah PAS beralih ke tangan UMNO?

Bukankah di tahun 1994, ilmu lompat UMNO/BN inilah yang menyebabkan Kerajaan Negeri Sabah yang sah dipilih oleh rakyat di bawah PBS bubar dan digantikan oleh kerajaan perampas kuasa BN?

Cuma yang peliknya bila ADUN dari PAS lompat ke UMNO dalam kes di Terengganu dan ADUN PBS lompat ke BN dalam kes di Sabah hingga kedua-dua kerajaan negeri itu bertukar ke BN, pemimpin BN kata 'ia satu perubahan dari yang kurang baik kepada yang lebih baik'. Anehnya bila ada wakil rakyat dari UMNO masuk PR ia dikatakan satu pengkhianatan, tidak hormati pandangan rakyat dll, mengapa cakap double standard?

Pelik betul politik ini yer Tok Pang5, bila BN berak dikatakan wangi, bila PR berak dikatakan busuk. Mengapa tahi tidak ingin diiktiraf sebagai tahi: siapa berak pun tetap busuk?Kalau Tok Pang5 berminat dengan politik, janganlah jadi macam politikus BN nie yang selalu tukar kaca mata: bila dia buat dia nampak macam lain, bila orang buat dia nampak macam lain; sedang hakikatnya perkara yang sama. Lompat patut dilihat sebagai lompat biar siapapun lompat, tak gitu Pang5?

Dalam kes ADUN Bota dan 3 lagi ADUN yang bakal masuk PR itu, saya fikir kita berfikirlah secara realistik. Terimalah hakikat orang sudah tidak suka kita, seperti apa yang kita fikir ketika kita rampas Terengganu menggunakan ilmu lompat di tahun 1960an dahulu dan ketika ilmu yang sama digunakan ketika kita rampas Sabah dari PBS.

Dunia ini seperti roda, dulu kita di atas, kini di bawah, mengapa perlu risau bila kita di bawah?

Mengapa depa double standard minded Tok Pang5?

KoMen SuMAndAk:

Sedih bila dikatakan BN ni dah amalkan double standard dalam bab melompat macam NASA yang dah sah jadi KATAK PURU SENGAL..... yang sedih lagi nak diimbau kembali perubahan yang dibuat oleh Pemimpin PBS demi rakyat Sabah...
Adakah ANDA tahu mengapa dan kenapa mereka berubah dari jadi pembangkang kepada parti kerajaan.... PBS dah rampas Sabah hampir 9 tahun lebih... pembangunan menjadi dasar mereka untuk terus hidup dengan dana dari kerajaan negeri... bila jadi pembangkang... kedudukan mereka tidak stabil.... rakyat melompat terlebih dahulu dan tinggalkan pemimpin PBS untuk mengejar kestabilan ekonomi dan politik mereka...
Dompok dan Yong Teck Lee adalah individu yang keluar terlebih dahulu daripada PBS untuk ape... tanya mereka... ape yang mereka kejar selama ini.... PBS jadi tak tentu arah kerana dana dah tak ada untuk menyara kehidupan... rakyat merungut.... rakyat marah... rakyat inginkan kestabilan politik dan ekonomi....
BN jadi tempat mereka mengadu nasib untuk terus berada di persada dunia politik.... mereka melompat kerana rakyat minta bukan macam Dato' NASA rakyat tak tahu... rakyat jadi keliru... rakyat marah.... ni lah beza dia... dan bukan istilah yang wajar kita labelkan BN double standard....
Anwar masa PBS masuk semula ke BN ape yang dia kata... tanya kat Anwar..... Sumandak wajar bangkitkan isu ini kerana tidak mahu dikatakan PBS jadi KATAK PURU SENGAL....... kami rakyat Sabah bangga bila pemimpin memikirkan kebaikan rakyat bukan diri sendiri....
Yang layak jadi Pemimpin KATAK PURU SENGAL bila mengkhianati rakyat... dah dibagi mandat olah rakyat suka hati pula nak melompat.... Sumandak nak tanya rakyat PERAK adakah PEMIMPIN ni terlebih dahulu tanya pendapat rakyat yang pilih dia... macam tindakan Pairin tahun 1994.....
Nak samakan sejarah politik Sabah dengan tindakan sengal Dato NASA tak sesuai...... dan wajar ditentang 100%....

Isnin, Januari 26, 2009

Baling KASUT NgaN AnWAR- WAJAR

KEMPEN BALING KASUT KAT MUKA ANWAR..... MEH KUMPUL BANYAK-BANYAK KASUT ANDA DAN KITA PASTIKAN AKAN TERKENA KAT MUKA DIA... TENTU LEBIH HANGAT DIPASARAN

KATAK DUN BOTA

Nilah wajah ADUN BOTA yang jadi KATAK PURU PKR... dulu orang bising sangat cakap pemimpin Sabah akan jadi KATAK skang sape jadi KATAK PURU PKR..... rasanya rakyat kat DUN BOTA perlu persoalkan sape pilih dia semasa PRU13......
Ala kalo setakat tak menang jawatan dalam parti tak dilantik dalam jawatan penting takkan sanggup khianat rakyat yang dah beri keyakinan semasa pilihan raya sebelum ni...... 'bodoh sangat' ke orang kat BOTA tu hingga sanggup melihat pemimpin pilihan mereka jadi KATAK.... Datuk NASA macam mana rasa jadi PEMIMPIN KATAK PURU... Hang skang ni dah jadi GLAMOUR yang KHIANAT BANGSA dan AGAMA.... semoga niat hang ditunaikan Allah yang Maha berkuasa..... AMIN

PKR YakIN TaWAn PenSiangan

Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) merangkap Pegerusi Perhubungan PKR Negeri Sabah, Dato' Seri Anwar Ibrahim yakin dapat tawan kerusi P.182 Pensiangan jika berlaku Pilihan Raya Kecil di kawasan ini.
Beliau lebih yakin bila kerusi Parlimen Permatang Pauh dan Kuala Terengganu telah ditawan oleh mereka. Tapi adakah Anwar sedar dengan membariskan pemimpin Sabah seperti Ansari dan Jeffry dapat menawan hati pengundi Pensiangan ke.... Rakyat Sabah bukan macam 20 tahun yang lepas..... mereka dah pandai berfikir dan tau belang pemimpin yang bersifat macam 'katak' dan 'lalang'.
Kita tunggu dan lihat keupayaan PKR datang ke Sabah.....

Jhon GhaNI SerTAi PKR

26 Januari 2009 keluaran Daily Express Sabah; Jhon Ghani telah mengistiharkan kemasukkan beliau di dalam parti Keadilan Rakyat (PKR). Niat kemasukan beliau telah disambut baik oleh Pengerusi Perhubungan PKR Negeri Sabah, Dato' Seri Anwar Ibrahim semasa menghadiri Majlis Suai Mesra dengan pemimpin PKR di Airport View Hotel, Kota Kinabalu. Walau bagaimanapun borang keahlian Jhon masih lagi belum diserahkan kepada PKR.
Tindakan Jhon Ghani disebabkan kegagalan beliau ingin menyertai semula UMNO setelah menjadi wakil rakyat BEBAS Kuala Penyu pada PRU ke-11 tahun 2004. Jhon turut menyatakan bahawa beliau komited dengan parti ini kerana ia lebih menjaga kepentingan rakyat. Jhon turun berjanji tidak akan berganjak dari keputusan untuk menyertai PKR.
KOmen SuMandak:
Bagaikan lalang bila ditiup angin ke kiri maka lalang akan beralih ke kiri dan begitu juga sebaliknya...
demi periuk nasi sanggup khianat bangsa...
pemimpin yang tidak dapat terima hakikat perjuangan telah ditolak rakyat.......
Inilah gambaran yang jelas boleh diberikan kepada Jhon... cukup menyedihkan matlamat asal sebagai calon BEBAS untuk bela rakyat Kuala Penyu.... bila gagal untuk masuk ke dalam UMNO sanggup pula beralih arah kepada AnWAR yang dulu beliau sama-sama cemuh akan KEPIMPINAN ANWAR DI SABAH.
Sanggupkah Jhon melihat anak bangsa (bumiputera Sabah) diperlekehkan oleh PKR.... adakah PKR mampu memperjuangkan kebajikan rakyat Sabah.... dulu semasa Anwar menjadi TPM ape yang dia dah buat dengan Sabah.... kenapa baru kini dia hendak membela Sabah.....Sape Anwar di mata Jhon.... memang tepat sekali pilihan rakyat Kuala Penyu kerana telah membaca kesetiaan Jhon hanya bersifat SEMENTARA......

Jumaat, Januari 09, 2009

BoiKot BaRaNg AmeRika

KeJam.....ZaLim....nilah perkataan yang sesuai kita bagi kepada ISRAEL.... tak kira usia semua jadi korban peluru dan bom yang disasarkan kepada rakyat Palestine... kita hanya mampu melihat penderitaan yang mereka alami;... yang mampu akan beri bantuan baik dari segi wang ringgit, bantuan sumber manusia, ubat-ubatan, pakaian dan sebagainya...
APE PATUT KITA BUAT? ni persoalan SUMANDAK kepada RAKYAT MALAYSIA... Ada yang cadang untuk memboikot barangan AMERIKA..http://www.muslimconsumer.org.my/ppim/yahudiboikot.html.... mampu kah ANDA boikot barangan ni semua... LU PIKIR LA SANDIRI...
Adakalanya kita sedih tapi tak dapat menangis...
adakalanya kita geram tapi tak boleh marah...
adakalanya kita lapar tapi tak mampu nak makan
adakalanya niat kita ada tapi tak dapat nak tunaikan
NILAH KEADAAN KITA SECARA TERSIRAT

PAS BaGI HaBUan


PAHALA vs DOSA..... ni lah pandangan dari pemimpin PAS, calon PAS diiringi Anwar sedang memberi buah tangan dengan pengundi Kuala Terengganu..... segala-gala buah dari PAS... tapi nape bila BN buat menjadi PERSOALAN.... LU PIKIR LA SANDIRI

Khamis, Januari 08, 2009

RaYuaN KUrUp KeNA TanGGuh LaGI

Dari 7 Januari 2009 pindah pula ke 15 Januari 2009.

Nampaknya debaran rakyat Pensiangan, Sabah semakin kuat nak menunggu detik keputusan daripada Mahkamah Persekutuan Putrajaya, Kuala Lumpur; (klik berita penuh). Ape pun kita nantikan pula tarikh keramat tu....

KeMPeN PAS TerLALU MuRAHan

Sumandak tak paham dengan senario politik PAS dah masuk 3 hari kempen PRK KualaTerengganu, ni lah bahan kempen PAS kat pengundi Kuala Terengganu:-
  1. Undi PAS dapat pahala @ syurga; undi BN masuk neraka...
  2. Sape-sape nak nikah kena undi PAS sebab pak imam takkan jadi juru nikah kalo ahli UMNO undi BN....
  3. Kreadibiliti Polis khas di Kuala Terengganu mula dipertikaikan...

Nape kempen PAS tak menjurus kepada pembangunan yang bakal dinikmati rakyat Kuala Terengganu? Persoalan ni lah yang bermain dalam minda Sumandak.... cakap peluang pekerjaan terhad jadi perjuangkan lah nasib rakyat dengan beri perancangan pembangunan yang akan menjamin masa depan anak kita.... Orang kata kita kena gak seimbangkan hidup kat dunia ni dan di akhirat......

Selasa, Januari 06, 2009

HarI 1 - Pilihan Raya Kecil P.036 Kuala Terengganu

Calon Barisan Nasional bagi parlimen Kuala Terengganu, Wan Farid wan Salleh (tengah) bersama calon Pas, Wahid Endut dan calon bebas, Azharudin Mamat (kanan) pada majlis penamaan calon yang akan bertanding dalam pilihanraya Parlimen Kuala Terengganu pada 17 Januari ini di Kuala Terengganu. Sumber: Utusan Malaysia


Hari ni Sumandak terbaca kat suratkhabar tempatan "Peperangan di Kuala Terengganu bermula". Sape-sape je jenguk front page paper tu confirm hati tergaru-garu nak tau Kuala Terengganu berperang ke...
Hari yang sama jugak... suara ahli totok PAS melaungkan slogan Pertahankan Kuala Terengganu sebagaimana perjuangan untuk pertahankan Palestine.... hebat sungguh slogan ni... cuma Sumandak nak tau jugak negara kita sedang berperang ke.... ade ke budak kecik, kaum ibu dan warga emas terkorban macam kat Palestine ke....paling tidak pun teraniaya.....
Satu je komen Sumandak jangan kerana parti agama kita gadaikan... fikirkan perjuangan tu betoi-betoi jan nak mengaburi pemikiran rakyat khususnya di Kuala Terengganu.....

Ahad, Januari 04, 2009

PaRti TenTUkan PaHAlA dan DoSa UmAt IsLam



Sumandak tak paham mengapa parti dapat menentukan dosa dan pahala seseorang yang beragama Islam di negeri ni... apa salah UMNO dan apa pulak yang diperjuangkan oleh PAS selama ni... dan satu lagi ape yang diperjuangkan pula parti KeADILAn untuk umat Islam..... LU PIKIR LA SANDIRI

Jumaat, Januari 02, 2009

WajAh BaRU Blog AdIbah AhMed - HiNa NaBi

Sumandak dimaklumkan sekali lagi rakan bloggers juaini_shaharain dengan kemunculan satu lagi blog hina nabi... bila jenguk kat blog tu bahasa dan ceta dia masih lagi benda yang sama seperti blog yang dah menggunakan wajah seorang Wanita Melayu Terakhir di Malaysia yang dikatakan kena klon dek orang yang tak bertanggungjawab.



Tak abis-abis lah orang ni nak hina Islam... Sumandak hairan ape lah salah agama Islam dengan dorang ni.... ape pun Sumandak masih meletakkan keyakinan kepada pihak berkuasa untuk menjalankan siasatan lanjut ke atas blog tersebut. MARI KITA FLAGKAN BLOG INI......
























LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

SaYaNG KInaBaLU - BamBOO OrchesRTa

KENunIkaN ANaK2 MudA KINaBalu yaNg MenGguNaKan AlaT MuZik TraDisIonal SePerti BamBU unTuk MenYamPaikAn LagU SAYANG KINABALU....JOM DeNGAR...(SiaP ba Lagi DiIRinggi DeNgaN Tarian SumaZau)

SiLIk SiLIk do mATo NU

ISAI BOH GIA NGARAN NU SUMANDAK KOH TALAWA KATARIK GINAWOKU SILIK SILIKAN MATOKU MIAGAL "SUMANDAK SANDAKAN"