Sabtu, September 06, 2008

MALAYSIA Talabih CanGGih

SuriaPagi tengok budaya rakyat kita semakin 'talabih'dalam mengharungi liku-liku kehidupan yang semakin mencabar era abad ke-21.
Orang bersumpah laknat diragui kesahihannya ape lagi mohon maaf terbuka juga dipaksa kononnya nak jaga perpaduan kaum di negara ini.
Sememangnya budaya orang Melayu kalo bersumpah laknat orang ni dah kira 'hero' sanggup gadai nyawa dengan Allah s.w.t demi dapatkan kebenaran. Apa lagi nak minta maaf dihadapan lebih 7 juta penduduk Malaysia. HEBAT btoi cara orang MALAYSIA tangani masalah semasa.
Tapi hairannya nape perkara ni semua dihadapi oleh orang Melayu? Orang India atau Cina yang lantang cakap pasal hak keistimewaan orang Melayu tidak pula didesak minta maaf atau bersumpah ikut kepercayaan agama mereka. (MACAM ada yang tak kena).
Sampai bila nak kehidupan yang 'talabih' ni. SuriaPagi bukan berniat nak semarakkan lagi sentimen perkauman yang sememangnya sensitif di kalangan kita tapi fikirkan lah takkan kita nak korbankan 'kemakmuran', 'kedamaian', 'keselesaan' dan 'ke' yang sewaktu/sejenis dengannya.
SuriaPagi yakin orang Cina atau India tak nak juga negara jadi macam Bangkok pasal sini juga tempat mereka lahir sampai bercucu cicit, lain lah kalo 'kita' ni ada 2 kenegaraan (semangat demi negara memang tarak ada jugak).
Fikirkanlah sampai bila nak 'tegangkan' negara hanya perkara remeh yang boleh diatasi bersama. Setiap kaum ada pemimpin buat perbincangan, apa guna akal ni disediakan untuk buat 'meja bulat'. Runding baik-baik akan lahir satu idea yang lebih BERNAS demi anak dan cucu di negara ni jugak.
Bagi kerajaan PAKATAN RAKYAT pun sama kewanitaan Datuk Seri Wan Azizah telah menyerlahkan kepimpinan tokoh Perempuan Melayu Terakhir (peranakan Melayu) darah yang mengalir pada diri beliau bukti negara kita suka 'budaya campur' bukan 'tolak'. Dorang ni kalo part kaum pun akan bersatu untuk pastikan mereka tetap punya hubungan yang harmonis. Cuma tolonglah nasihatkan jangan jadi pengkhianat bangsa kerana yang rugi RAKYAT MALAYSIA sendiri termasuk darah daging PAKATAN RAKYAT.
p/s: Amerika takkan dapat tolong bila satu bangsa/negara dah runtuh malah mereka akan lari dengan anak-anak kacutan MELAYU-AMERIKA / CINA-AMERIKA /INDIA AMERIKA.
Renungi bersama SuriaPagi pencetus minda kelas satu........

Tiada ulasan:

SaYaNG KInaBaLU - BamBOO OrchesRTa

KENunIkaN ANaK2 MudA KINaBalu yaNg MenGguNaKan AlaT MuZik TraDisIonal SePerti BamBU unTuk MenYamPaikAn LagU SAYANG KINABALU....JOM DeNGAR...(SiaP ba Lagi DiIRinggi DeNgaN Tarian SumaZau)

SiLIk SiLIk do mATo NU

ISAI BOH GIA NGARAN NU SUMANDAK KOH TALAWA KATARIK GINAWOKU SILIK SILIKAN MATOKU MIAGAL "SUMANDAK SANDAKAN"