Jumaat, Oktober 10, 2008

Hak KEWargaNEGARaAN SABAH

Sumandak suka nak berkongsi pengalaman mengenai kes kesilapan teknikal JPN bagi status kewarganegaraan kat rakyat di Sabah....
Kes ni berlaku hampir 11 tahun dulu..masa tu Sumandak masih lagi berjinak dengan dunia kewartawanan..... Bila balik kampung anak buah Sumandak nak tukar dari Kad pengenalan lama (warna biru) kepada yang ada Bunga Raya (istilah yang sering digunakan olah rakyat Sabah untuk kada pengenalan MALAYSIA) sekarang ni pula dipanggil MYKAD.
Tak pasal-pasal bila dia terima pula status dia dibagi Penduduk Sementara (kad pengenalan warna hijau)... oiyooooo kira berdesing gak Sumandak nak marah kat JPN rupa-rupanya kat sana tersilap teknikal...... nasib baik Sumandak tak melenting tak tentu pasal ..Selang sebulan kad pengenalan yang betul dia terima..... Ni lah berita yang menyokong penuh statement dari MENTERI kita (klik disini).
**Citizenship reinstated but still bitter (Klik disini)
Kepada rakyat Sabah kalo ada kes yang hampir sama dengan Sumandak baik terus pigi JPN Sabah atau cawangan yang berhampiran...Sumandak yakin tak ada konspirasi yang cuba nak mewarganegara rakyat sesuka hati tanpa diperiksa dengan teliti.

Tiada ulasan:

SaYaNG KInaBaLU - BamBOO OrchesRTa

KENunIkaN ANaK2 MudA KINaBalu yaNg MenGguNaKan AlaT MuZik TraDisIonal SePerti BamBU unTuk MenYamPaikAn LagU SAYANG KINABALU....JOM DeNGAR...(SiaP ba Lagi DiIRinggi DeNgaN Tarian SumaZau)

SiLIk SiLIk do mATo NU

ISAI BOH GIA NGARAN NU SUMANDAK KOH TALAWA KATARIK GINAWOKU SILIK SILIKAN MATOKU MIAGAL "SUMANDAK SANDAKAN"