Ahad, Oktober 26, 2008

SuARA TAUSUG di SAbah

Masa Sumandak sedang menjamu selera di salah sebuah kedai di Pekan Keningau terlihat antara surat khabar tempatan di Sabah ada antara satu yang menarik perhatian Sumandak....surat khabar SUARA TAUSUG.........dengan harga RM3.00 dan kini keluaran dah masuk bil.5. Dengan keluaran sebulan 2 kali.
Isi kandungan Suara Tausug lebih memfokuskan kepada rakyat Sulu yang ada di Sabah....baik dalam bidang perniagaan hingga bidang politik....HEBAT juga lah kandungan dia....dengan ayat selamba tak banyak sangat terikat dengan norma bahasa MALAYSIA (bahasa santai dan mudah difahami khususnya rakyat Sabah)......
Cuma yang Sumandak tak faham bila tengok ruangan artis (kalo tak salah) artis tempatan yang bakal lahir dari negeri Sabah.....ceritanya hebat....dan rakyat Sabah akan lagi rasa bangga bila nampak orang sendiri naik.... Cuma komen Sumandak perlukah posting gaya macam dalam 'majalah playboy'. Walau pun baju ok tapi lengok badan cukup power.......
Sumandak bukan nak pertikaikan etika akhbar SUARA TAUSUG tapi tak sesuai nak kita perkenalkan artis tempatan Sabah dengan gaya macam tu.......Sumandak risau tanggapan jiran negeri dalam negara kita......lagi pun nak bagi glamour bukan kita nak tunjuk gaya seksi....kecian kat artis tempatan kita......
Sejarah mengajar kita untuk lebih memahami erti kehidupan...kaum wanita ni macam madu dah habis manis sepah dibuang......(tapi ada juga yang menghargai wanita) ape pun fikirkan lah masa depan para SUMANDAK yang ada d SABAH tak perlu masuk bidang GLAMOUR jika kena tunjuk 'body'....

2 ulasan:

Awanama berkata...

Saya rasa you tak buka minda luas-luas

sumandak bayu berkata...

Terlalu luas minda ni kalo nak buka Bro.....tapi glamour biar berpadah-padah... bukan ape dah terlalu serik orang sabah terutama perempuan dia kena label terlalu OPEN tapi sebenarnya tidak BRO.....

SaYaNG KInaBaLU - BamBOO OrchesRTa

KENunIkaN ANaK2 MudA KINaBalu yaNg MenGguNaKan AlaT MuZik TraDisIonal SePerti BamBU unTuk MenYamPaikAn LagU SAYANG KINABALU....JOM DeNGAR...(SiaP ba Lagi DiIRinggi DeNgaN Tarian SumaZau)

SiLIk SiLIk do mATo NU

ISAI BOH GIA NGARAN NU SUMANDAK KOH TALAWA KATARIK GINAWOKU SILIK SILIKAN MATOKU MIAGAL "SUMANDAK SANDAKAN"