Sabtu, Oktober 18, 2008

SUbJEK SEjaRAh DaLAM UPSR

Sesuai benar lah kalau subjek Sejarah akan diterapkan dalam UPSR...nape nak tunggu lagi 2010, isu yang hangat dipasaran ni pun semuanya akan bersandarkan kepada 'sejarah'.

Rakyat Malaysia semuanya pintar belaka, tak kira di bandar, di desa mahupun kawasan pedalaman, semua pandai dah menjadi pakar analisis. Kita aje yang pandai pilih, penganalisa sukan, penganalisa ekonomi, penganalisa cuaca, penganalisa politik; semua ada MACAM-MACAM ada.....

Masa zaman British Sumandak era 90-an, Sumandak tak juga minat subjek sejarah ni sungguh membosankan nak tahu tahun... tokoh.....tindakan yang dah diambil.....tapi bila Sumandak terbaca Peristiwa 13 Mei masa tu lah baru faham kenapa sejarah kita kena tahu....dan subjek ini juga yang bagi tahu asal usul orang Melayu. JADI MARILAH KEMPEN bersama SEJARAH DALAM UPSR

4 ulasan:

Jlascanteen berkata...

ajar saja sejarah. tp nda payah lah bah exam

sumandak bayu berkata...

mana jugak bole begitu setakat ajar lepas tu tak ada pula exam... budak zaman sekarang ni lagi kalo benda-benda senang ni mana di pandang tu....

Lagi pun kalo ada exam semangat jugak dorang tu untuk tahu subjek sejarah

Awanama berkata...

Bungaraya Bercerita,
Sejarah tersangatlah penting kepada semua rakyat jelata untuk mengetahuiny. Ini kerana dengan mengetahuinya maka kita akan tahu bagaimana memulakan langkah dan perjlnan kepada setiap sesuatu yang akan kita mulakan.
Umpamanya apabila kita tahu bahawa dalam sejarah Malaysia, orang melayu, dusun, murut dan Jakun adalah rakyat jati tanah air ini, maka dalam kita membuat keputusan siapa yang harus disokong menjadi Perdana menteri, maka sudah tentulah kita akan menjadikan pengetahuan sejarah itu sebagai satu kereteria dalam pemilihan kita. Nda jua kita pilih PM dari dari kalangan Kaum Timor Leste atau Kaum Tagalog, atau yang berasal dari Hong Kong atau Serilangka. Logiktak?

sumandak bayu berkata...

Setuju benar lah tu bungaraya, ko dah bawa fakta yang cukup bernas dalam kita memartabatkan semula sejarah kita khsusunya di negara ini

SaYaNG KInaBaLU - BamBOO OrchesRTa

KENunIkaN ANaK2 MudA KINaBalu yaNg MenGguNaKan AlaT MuZik TraDisIonal SePerti BamBU unTuk MenYamPaikAn LagU SAYANG KINABALU....JOM DeNGAR...(SiaP ba Lagi DiIRinggi DeNgaN Tarian SumaZau)

SiLIk SiLIk do mATo NU

ISAI BOH GIA NGARAN NU SUMANDAK KOH TALAWA KATARIK GINAWOKU SILIK SILIKAN MATOKU MIAGAL "SUMANDAK SANDAKAN"