Isnin, Disember 08, 2008

TRaGeDI HigHLAnd ToWers JaDI RUjuKAn

"Sape-sape je yang tengok gambar kat atas ni... ada yang akan sakit hati... ada
yang sayu... ada yang langsung tak ada perasaaan....ape pun kejadian Highland
Towers (hampir 15 tahun dahulu)kembali meniti dibibir rakyat Malaysia khususnya
yang tinggal sekitar Bukit Antarabangsa... kita nak salahkan sape bila dah
berlaku kejadian menyayat hati.... ape pun sekarang ni kita berdoa dan ucapkan
takziah kepada kaum keluarga yang ditimpa kemalangan..... Diharap ini adalah
pengajaran kali ke-2 yang perlu difikirkan oleh pihak tertentu jangan lah
fikirkan untung aje tapi fikirkan lah kebajikan rakyat MALAYSIA
sepenuhnya...."
(Sumber Gambarajah : Utusan Malaysia 8 Dis 2008)

6 ulasan:

bungaraya berkata...

Tidak ada sesiapa yang dipersalahkan secara total dengan musibbah yang menimpa di Bukit Antarabangsa. Samalah dengan Thusnami yang melandak Indonesia sedikit masa dulu. Dan keadaan Banjir yang menlanda negara kita waktu terkini ini. Sesungguhnya ia adalah bala yang diturunkan oleh Allah SWT jua.
Mungkin kerana kawasan tersebut
terlalu terlajak dengan prilaku yang sangat dimurkai NYA jua.

sumandak bayu berkata...

Salam Bro...

Sukar untuk Sumandak menyerahkan 100% ni adalah hukuman daripada-Nya.. dalam 2 - 3 hari kita perhatikan laporan dari semasa ke semasa pihak RTM secara langsung jelas menunjukkan faktor 'pencerobohan' ke atas alam sekitar berlaku...

Kronologi kes tanah runtuh dan jenis tanah sekitar Bukit Antarabangsa telah dikeluarkan; nyata bahawa manusia telah MENCEROBOHI kawasan tersebut....

Kini pemimpin peringkat Negeri Selangor dah mula pula menuding pengurusan kerajaan sebelum beralih kepada mereka...Ape pun yang berlaku di Bukit Antarabangsa perlu dijadikan pengajaran bagi semua projek pembangunan sekitar tanah tinggi.

Arahan serta merta daripada PM dan TPM mengenai projek tanah tinggi tepat pada masanya. Sumandak lebih gemar memfokuskan kepada pembangunan di Sabah...

Sebagaimana bro ketahuan kedudukan geografi Sabah lebih banyak kawasan tanah tinggi... oleh itu Sumandak harap arahan yang dikeluarkan oleh PM dapat diikuti kerana malang tak berbau...

Usah untuk kita menuding atau menyalahkan mana-mana pihak; kini adalah masanya untuk kita membaiki keadaan kerana rakyat Malaysia sendiri yang merasai penderitaan penduduk di Bukit Antarabangsa...

Sumandak terharu dengan tindakan beberapa agensi, jabatan , perhotelan dan perbankan yang memberi bantuan kepada semua mangsa Tanah Runtuh di Bukit Antarabangsa.. Diharap bantuan ini akan terus dikekalkan kerana inilah bukti rakyat MALAYSIA masih bersatu walaupun berbeza idealogi politik yang kian mencabar...

bungaraya berkata...

Saya bagi satu contoh dimana pada masa kini tidak ada satupun laporan yang diketengahkan tentang bahaya yang mungkin menimpa pembangunan diGenting Highland. Mudah-mudahan tidak akan berlaku.
Ertinya semua golongan bijakpandai negara memperakui/meluluskan akan semua tatacara dan prosedure yang telah diikuti dalam pembangunan kawasan tersebut. Tiba-tiba suatu waktu keruntuhan bukit berlaku atau malapetaka lain terjadi dikawasan tersebut. Maka berpusu-pusulah golongan cendiakawan berhujah itu salah dan ini salah. Padahalnya kuasaNYA yang sebenarnya menurunkan bala akibat maksiat yang tanpa had digenting highland jua.

sumandak bayu berkata...

Salam Bro Bungaraya

Sebenarnya isu ni dah pun diulas dekat 15 tahun dulu rujuk blog ini...
http://mavrkyprojectphoto.blogspot.com/2006/02/highland-tower-collapse.html

Harap dapat menambahkan lagi ilmu kita mengenai isu pencerobohan alam sekitar kita....

Awanama berkata...

Peribahasa melayu~ bila terantuk baru nak tenggadah`& `hangat hangat tahi ayam`syedmzazi.

sumandak bayu berkata...

Salam syedmzazi,

adakalanya pepatah Melayu disalah ertikan juga.... kita kena lebih berfikiran positif...

Jika kita selalu aje guna pribahasa tersebut rasanya kita tunjuk satu jadi kat orang tapi empat jari kat kita. Kita renungi bersama...

SaYaNG KInaBaLU - BamBOO OrchesRTa

KENunIkaN ANaK2 MudA KINaBalu yaNg MenGguNaKan AlaT MuZik TraDisIonal SePerti BamBU unTuk MenYamPaikAn LagU SAYANG KINABALU....JOM DeNGAR...(SiaP ba Lagi DiIRinggi DeNgaN Tarian SumaZau)

SiLIk SiLIk do mATo NU

ISAI BOH GIA NGARAN NU SUMANDAK KOH TALAWA KATARIK GINAWOKU SILIK SILIKAN MATOKU MIAGAL "SUMANDAK SANDAKAN"