Rabu, April 06, 2011

Laporan Terkini Malaysiakini - Penamaan Calon PRN Sarawak 3

10.20am: Jepak - Pengarah pilihan raya PKR Fuziah Salleh di twitter menulis: Sebanyak enam calon mengemukakan borang. Mereka adalah dari PKR, PBB, Snap, PCM, Parti Ekonomi Rakyat dan seorang calon Bebas.

10.35am: Padungan - Dominique Ng, disahkan akan mempertahankan kerusi Padungan sebagai calon Bebas.

Ia adalah pertandingan tiga penjuru - pencabarnya adalah Sim Kiang Chiok (SUPP) dan Wong King Wei (DAP).

Batu Lintang
juga menyaksikan pertandingan tiga penjuru dengan Soo Lina bertanding sebagai calon Bebas bagi bertarung denagn See Chee How (PKR) dan Sih Hua Tong (SUPP).

batu kawah nominations 060411 dap gangAdalah difahamkan bahawa Soo adalah bekas anggota PKR dan penyokong kuat Ng.

Padungan dan Batu Lintang adalah kawasan majoriti Cina di bandaraya Kuching dan kedua-dua kerusi itu adalah kubu kuat Pakatan Rakyat.

Bagaimanapun pertukaran kerusi antara DAP dan PKR dikatakan telah menimbulkan rasa tidak puas hati di kalangan penyokong kedua-dua parti dan ini mungkin memecahkan undi pembangkang.

Pending, bagaimanapun akan menyaksikan pertandingan terus antara penyandangnya Violet Yong (DAP) dan Sim Kui Hian (SUPP).

10.36am: Belaga - ADUN Simpang Pulai Chan Ming Kai dalam tweet menulis: Pertandingan enam penjuru di Belaga! Kerusi ini terletak di pedalaman Sarawak. Pada pilihan raya lalu, calon BN Liwan Lagang (PRS) menang dengan majoriti 227 undi.

10.37am: Bengoh - MP PKR Selayang William Leong menulis di tweeter: “Bengoh pertandingan empat penjuru antara Willie Mongin (PKR), Jerip Susil (BN), Richard Peter (Snap), Wejok Tomik (Independent).”

Bengoh, yang kira-kira sejam dari Kuching, adalah kerusi majoriti Bidayuh. Pada 2006, Jerip Susil mengalahkan calon Snap Mangan Ngandok.

Antara isu di kawasan ini adalah bantahan penduduk berhubung pembinaan Empangan Bengoh bernilai RM315 juta dan juga pengambilan tanah hak adat kaum pribumi.

10.40am:
Batu Kawah - Hadir di Kota Padawan adalah Timbalan Menteri Kerjaraya Yong Khoon Seng.

NONEYong, naib presiden SUPP adalah juga ahli parlimen bagi kawasan itu (Stampin). Beliau berbual dengan pekerja parti sebelum menyapa Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng.

Yong kemudian mempelawa Lim untuk menikmati kolo mee Sarawak yang terkenal itu. Juga hadir samna adalah bADUN Batu Lintang Voon Li Shan.

10.56am: Beting Maro - Naib presiden PAS Salahuddin Ayub berkata PAS berharap dapat memiliki kerusi pertamanya di Sarawak kali ini. Parti itu telah menyertai pilihan raya negeri sejak 2003 yang lalu.

NONEBeliau diiringi calon parti itu Abang Awang Kerdee Abang Masagus. Menurut Salahuddin, terdapat angin perubahaan yang kini bertiup di bumi kenyalang itu.

“Sebelum ini PAS masih baru. Sekarang kita lebih dikenali di kalangan penduduk tempatan,” katanya.

Selain Beting Maro, PAS juga bertanding di Sadong Jaya dan Sebuyau - semuanya kerusi majoriti Melayu.

[Berita penuh menyusul]

Tiada ulasan:

SaYaNG KInaBaLU - BamBOO OrchesRTa

KENunIkaN ANaK2 MudA KINaBalu yaNg MenGguNaKan AlaT MuZik TraDisIonal SePerti BamBU unTuk MenYamPaikAn LagU SAYANG KINABALU....JOM DeNGAR...(SiaP ba Lagi DiIRinggi DeNgaN Tarian SumaZau)

SiLIk SiLIk do mATo NU

ISAI BOH GIA NGARAN NU SUMANDAK KOH TALAWA KATARIK GINAWOKU SILIK SILIKAN MATOKU MIAGAL "SUMANDAK SANDAKAN"