Khamis, Ogos 14, 2008

Gagak Hitam Gangu Pelajar Sekolah

Tercuit jugak hati saya bila terbaca beberapa keratan akhbar pasal 'Geng Gagak Hitam' yang menghantui semula pelajar-pelajar kita di Malaysia. Nak tahu sama ada pelajar tersebut dah jadi geng kumpulan tu atau tak kita kena buat 'interview' budak-budak tu baru kita boleh katakan dia terlibat atau tak.
Ni nak kongsi kisah benar dan bukan rekaan semata-mata, tahun lepas saya terserempak beberapa budak perempuan sekolah menengah berhampiran dengan tempat saya kerja ada tanda kat dagu dia. mulanya saya fikir dia terjatuh ke apa ke sampai dagu jadi macam tu.
Bila terbaca ceta tanda kat dagu tu ada kaitan dengan 'budak samseng', saya pergi lah menyapa budak-budak tu dorang cakap macam ni "tanda ni saja-saja lah kak bukan kami nak jadi samseng". Tapi kalo dah sampai macam tu pendekatan dorang kira PIBG kita kena buat sesuatu untuk atasi masalah ni. Tak baik nanti genarasi pemimpin kita dah tercemar dengan budaya ganas.

1 ulasan:

sumandak bayu berkata...

Aik bukan 'GAGAH HITAM' tapi "GAGAK HITAM" ni ceta talabih sudah jan mara ye.... saya selalu ja talabih demi perjuangkan anak bangsa kita yang bakal jadi pemimpin negara.

SaYaNG KInaBaLU - BamBOO OrchesRTa

KENunIkaN ANaK2 MudA KINaBalu yaNg MenGguNaKan AlaT MuZik TraDisIonal SePerti BamBU unTuk MenYamPaikAn LagU SAYANG KINABALU....JOM DeNGAR...(SiaP ba Lagi DiIRinggi DeNgaN Tarian SumaZau)

SiLIk SiLIk do mATo NU

ISAI BOH GIA NGARAN NU SUMANDAK KOH TALAWA KATARIK GINAWOKU SILIK SILIKAN MATOKU MIAGAL "SUMANDAK SANDAKAN"