Isnin, Ogos 11, 2008

UPKO cadang lepaskan SAPP

Pertubuhan Pasok Momogun Kadazandusun Bersatu (UKPO) cadang supaya Parti Maju Sabah (SAPP) tidak dikenakan tindakan disiplin ekoran tindakan menyokong usul undi tidak percaya terhadap PM.
Presiden UPKO, Tan Sri Bernard Dompok turut berkata adalah tidak adil untuk kenakan tindakan kepada SAPP sebab ada jugak pihak dalam parti Komponen BN yang bercakap macam ni tapi tidaklah selantang SAPP.
Persoalan yang saya nak kemukakan kepada Tan Sri kalo dalam parti dah mula undi tidak percaya dan parti tak boleh nak bagi tindakan baik jan buat parti. Ni kes macam 'anak lawan bapak' atau yang lebih baik lagi 'anak lawan mak' jadilah si Tanggang yang derhaka pada mak dan disumpah jadi batu.
Kalo nak lawan mak atau bapa kita ada cara yang betul ni persoalannya ialah SAPP mula 'tabur pasir'. Ke sana sini tabur cerita kepimpinan BN dah tak telus dan berlaku ketirisan dalam kepimpinan. Tak betul lah cara macam ni, rakyat 'Binggung' (keliru) sebab Presiden SAPP pernah jadi Ketua Menteri Sabah.
Kesimpulannya, rakyat Sabah nak tengok Datuk Yong betulkah sekarang ni membela nasib rakyat atau ada kepentingan diri. Hentikanlah drama bersiri ndak sudah laku sekarang rakyat Sabah pikir macam mana nak cari hidup......Datuk Yong kalo penat-penat ko 'tapau lah' parti tu sekali.

8 ulasan:

MAWAR BERDURI berkata...

HEM? BETUL JUGA CKP KAU NI SUMANDAK, KALU ANAK SUDA DERHAKA TUHAN PUN MARAH BAH...

Anggun Menawan berkata...

halo....sumandak ko ni ah, byk cakap ko ni nanti ku gam mulut mu...

Tinta Biru berkata...

ini dah jadi macam cerita sitanggang anak durhaka, Nyah kau dari sini..tak pun sumpah ko jadi batu

sumandak bayu berkata...

Bukan nak berbisa mulut ni tapi kita nak juga bah bagi tahu pendapat kita. Yelah dorang ni dah dibagi betis tapi nampak gayanya mahu jugak paha... Agak-agaklah perpaduan negara kita ni dihasil daripada apa persefahaman dan kerajasama semua kaum dan agama.

Kalo dah mula sentuh bab-bab kaum dan agama oiyoooo mana boleh kita biarkan. Ni negara kita dah dekat 51 tahun merdeka sayang kita gadaikan maruah dan bangsa kita hanya nak senangkan individu tertentu.
http://www.sumandakbayu.blogspot.com

bungaraya berkata...

KENAPA DATUK YONG MAHU BALIK LABUAN KE SABAH? APA RASIONALNYA LABUAN DIJADIKAN DAERAH SEMULA? SEKARANG NI LABUAN ADALAH SEBUAH WILAYAH PERSEKUTUAN DALAM MALAYSIA.
SUDAH TENTULAH LAYANAN YANG KERAJAAN PERSEKUTUAN BERIKAN KEPADA LABUAN JAUH LEBIH BAIK DIBANDINGKAN LAYANANNYA KEPADA HANYA SEBUAH KAWASAN BERSTATUSKAN DAERAH SEMATA. DATUK YONG UNDI TAK PERCAYA KEPADA PAK LAH / PM KITA. BETULKAH ATAU ITU HANYA SENDIWARA POLITIK BELIAU, SETELAH APA YANG BELIAU KEHENDAKI TIDAK TERCAPAI? UNTUK KAUM KADAZAN DAN DUSUN, JANGAN BIMBANG. INI NEGERI DAN NEGARA KITA. ASAL KITAPUN BUKAN DARI NEGARA LAIN. INILAH NEGARA TANAH TUMPAH DARAH KITA. KITA ORANG ASLI DINEGERI INI. DATUK PAIRIN CONTOH PEMIMPIN KAU ORANG YANG PALING BAIK SEKALI. TIDAK SOMBONG, TIDAK TAMAK, TIDAK MENGADA-ADA, TIDAK RIAK DAN SENTIASA MERENDAH DIRI. BELIAU MEMANG LAYAK MENJADI RAJA KADAZAN, DUSUN DAN MURUT SABAH.

MAWAR BERDURI berkata...

kepada tinta biru..! ada bah 2 cerita yang org slalu bluetoot di HP kata bapa c tanggang "sumpah kau jadi taik" rasanya ayat ni lagi sesuai ahhahahhh

sumandak bayu berkata...

Aku pun tak paham juga dengan SAPP ni bagus-bagus bah sudah Labuan di bawah Wilayah Persekutuan. bukan ndak membangun Labuan tu sekarang ni terlabih sudah pembangunan rakyat Labuan dapat.

Datuk Seri Pairin tu dulu, kini dan selamanya memang pemimpin yang baik apa guna dia dibagi gelaran Huguan Siau (betul kah ejaan aku kalo tidak bukan asal sebutan sama orang paham gak kan).

Jadi persoalan dia kita nak tahu kedudukan Datuk Yong sekarang ni.... cakap jaga kebajikan rakyat Sabah tapi sekarang buat kacau ja kehiduapan orang Sabah.

sumandak bayu berkata...

Taikkk ape tu ah mawar berduri hish jan bah ko gitu ndak bagus tapi kalo taik kuching ok gak tu...

SaYaNG KInaBaLU - BamBOO OrchesRTa

KENunIkaN ANaK2 MudA KINaBalu yaNg MenGguNaKan AlaT MuZik TraDisIonal SePerti BamBU unTuk MenYamPaikAn LagU SAYANG KINABALU....JOM DeNGAR...(SiaP ba Lagi DiIRinggi DeNgaN Tarian SumaZau)

SiLIk SiLIk do mATo NU

ISAI BOH GIA NGARAN NU SUMANDAK KOH TALAWA KATARIK GINAWOKU SILIK SILIKAN MATOKU MIAGAL "SUMANDAK SANDAKAN"