Jumaat, Ogos 15, 2008

LAGI PASAL PATI

Sumber: New Sabah Times 13/08/08

TIBA ... Najib diiringi Musa disambut para pegawai keselamatan ketika tiba di Kota Kinabalu dari Pulau Layang-Layang dekat Labuan selepas melawat pangkalan itu kelmarin.

KOTA KINABALU: Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak berkata, seramai 11,686 orang telah diperiksa dalam fasa pertama Operasi Bersepadu yang dilancarkan terhadap Pendatang Tanpa Izin (PATI) di negeri ini yang bermula pada 7 Ogos lalu.

Katanya, daripada jumlah yang diperiksa itu, seramai 4,384 orang telah ditangkap dalam operasi itu dan 500 orang telah ditahan dan mereka ditempatkan di dua buah tempat itu, di Pusat Tahanan Se-mentara (PTS) Menggatal dan Kem Pradise, Kota Belud.

Beliau berkata, pecahan daripada 500 orang PATI yang ditahan itu, Filipina (393 o-rang) melibatkan 155 orang lelaki, 147 wanita dan 91 kanak-kanak, manakala Indo-nesia (106 orang) iaitu lelaki (59 orang) wanita (36 orang) dan kanak-kanak (11 orang), seorang wanita warganegara Brunei turut ditahan. Beliau berkata demikian kepada pemberita pada persidangan media selepas mendengar taklimat mengenai operasi itu oleh Jawatankuasa Penyelarasan Operasi mengenai PATI di Sabah, di bilik VIP, Terminal Dua, Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kina-balu (KKIA), di sini, kelmarin.

Turut hadir pada sidang media itu, Ketua Menteri, Datuk Seri Musa Haji Aman dan Setiausaha Kerajaan Ne-geri, Datuk Sukarti Wakiman selaku Pengerusi Jawatankua-sa Penyelarasan Operasi mengenai PATI di Sabah.

Najib yang juga Pengerusi Jawatankuasa Kabinet menangani PATI berkata, fasa permulaan operasi itu dilancarkan di tiga daerah iaitu, Bandaraya Kota Kinabalu, Putatan dan Penampang dan dalam operasi yang sudah dijalankan seban-yak 88 penempatan dan 50 premis perniagaan telah diperiksa. Sebanyak 560 anggota daripada 10 agensi kerajaan negeri dan persekutuan terlibat dalam operasi berkenaan dengan polis merupakan anggota yang paling ramai terlibat dalam operasi tersebut.

Jelasnya, mereka yang ditahan itu akan dihantar balik ke negara asal mereka tidak lama lagi dan operasi yang dilancarkan itu akan diteruskan dan buat masa ini tidak ada had tempoh yang ditetapkan.

“Operasi ini akan diteruskan ke kawasan lain, dan mandat telah di-berikan kepada Jawatankuasa petugas yang dipengerusikan oleh Setia-usaha Kerajaan Negeri (Datuk Sukarti Wakiman),”katanya.

Beliau berkata, agensi kerajaan persekutuan dan negeri bekerjasama secara bersepadu dengan baik dan setakat ini tidak ada apa-apa bantahan dan aduan yang diterima dan mereka yang diperiksa dan ditahan dibuat dengan cara tertib, sopan dengan faktor perikemanusiaan sentiasa diberi pertimbangan. Katanya, dalam taklimat yang diberikan kepada beliau, ramai PATI sudah kembali ke negara asal mereka apabila berita mengenai operasi akan diadakan untuk menangkap mereka dihebahkan. Dalam pada itu, Najib yang juga Menteri Pertahanan berkata, sistem biomerik akan dilaksanakan bagi memastikan PATI yang ditahan dalam operasi yang dilancarkan ini tidak mengulangi memasuki negara ini.

Katanya, mereka yang ditahan dan dihantar pulang ke negara asal akan direkodkan di bawah sistem biometrik, mereka tidak dibenarkan masuk semula ke negara ini di masa depan.

Ditanya mengenai kenyataan Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Bernard Dompok bahawa usaha untuk menangani PATI itu satu cabaran besar kerana adanya warga asing sebagai PATI mempunyai MyKad dan dokumen lain yang sah, Najib berkata, ianya tidak seharusnya disukarkan lagi, ini kerana operasi yang dilancarkan ditumpukan kepada mereka yang tidak mempunyai dokumen.

Tiada ulasan:

SaYaNG KInaBaLU - BamBOO OrchesRTa

KENunIkaN ANaK2 MudA KINaBalu yaNg MenGguNaKan AlaT MuZik TraDisIonal SePerti BamBU unTuk MenYamPaikAn LagU SAYANG KINABALU....JOM DeNGAR...(SiaP ba Lagi DiIRinggi DeNgaN Tarian SumaZau)

SiLIk SiLIk do mATo NU

ISAI BOH GIA NGARAN NU SUMANDAK KOH TALAWA KATARIK GINAWOKU SILIK SILIKAN MATOKU MIAGAL "SUMANDAK SANDAKAN"