Ahad, September 14, 2008

SeCangKIR MADU PenSianGAN 1

MADU - manis?.....khasiat?.......asli ke?....... Banyak yang boleh kita ungkai daripadanya......Mulanya Sumandak tak fikir sangat pasal khasiat madu ni tapi bila nampak kawan Sumandak makan madu setiap hari untuk mengimbangi horman dalam badan Sumandak tertarik gak untuk mencuba sebab cukup nampak hasilnya POWER!!!!. Baik lelaki mahupun wanita madu boleh manfaatkan bersama.

Cerita pasal madu juga......Sumandak tertarik dengan ceta beberapa blog yang menyentuh ceta kat PenSianGan.....ada yang ceta pasal pembangunan, ekonomi dan yang semakin hangat di pasaran isu politik. Sumandak tau lah skang ni PenSianGan jadi tumpuan sebab ndak lama lagi akan dibanjiri dengan pelbagai ceta. FAMOUS laaa penduduk kat sana atokoi......
Ape pun Sumandak harap ceta kat sana biarlah btoi jan pula jaja ceta yang bukan-bukan yee.... Sumandak nak mulakan kemanisan kat sana umpama madu.......Penduduk masyarakat kat sana majoriti orang Murut dan Dusun macam Sumandak......Bangsa kami ni cukup makmur dan bahagia dengan keadaan aman damai.......hubungan kami ndak jauh juga saling berkaitan......masuk kampung ni ada keluarga; kampung itu lagi ada menyangkut hubungan keluarga......Kesimpulannya, tanya ja nama mesti orang kenal punya....
Agama kat sini ramai yang menganut agama Kristian kalo korang masuk di kawasan Sook tapi kalo di kawasan Nabawan ramai yang beragama Kristian dan Pagen. Walaupun kedua-dua agama ni yang mendominasi kawasan Pensiangan tapi ada juga korang jumpa orang Dusun yang beragama Islam jadi kami ni cukup 'perasa'......kalo dalam makanan.
Rasanya anda akan lebih tau tentang tempat ni bila masuk kat 'blog jiran tetangga' cuma Sumandak ingatkan ada sesetengah ceta nak menafikan perpaduan dan pembangunan yang kami nikmati.......Memang kalo ceta pasal naik taraf jalan raya .....kami kat sini dah menikmati secara berperingkat-peringkat untuk menyempurnakan keadaan jalan raya.... Bayangkan keluasan PenSiangan lebih besar dari negeri Kelantan...seluas 8,126 kilometer persegi bersamaan dengan 812,663 hektar. Dan buat masa ni 30,000 hektar je boleh dijadikan sebagai kawasan pertanian.
Permukaan topografi Pensiangan berbukit bukau, kalo pigi sebelah Timur, bersempadan dengan daerah Tawau dan Kinabatangan, Pigi kat sbelah Barat sempadan pula dengan daerah Keningau dan Tenom. Sebelah Selatan anda akan pigi pula sempadan antarabangsa Kalimantan Indonesia. Daripada kerajaan Berjaya, USNO, PBS dan sekarang ni Kerajaan BN telah berusaha juga untuk naik tarafkan cara hidup kami.....
Sumandak akan ceta lagi pasal Pensingan dilain episode..... dan nasihat Sumandak kat orang luar yang bakal membanjiri PenSianGAN jaga tertib anda jangan pula gunakan budaya kat Permatang Pauh sebab budaya kami kat sini cukup berbeza......kami tak suka keganasan untuk capai pembangunan yang bakal anda janjikan macam MADU.......
Kami lebih suka kedamaian, perpaduan dan yang utama sekali kecapi pembanggunan walaupun secara berperingkat sebab kami tahu hidup bukan macam ALADDIN bila minta dapat dalam sekelip mata........kat sini mesti ada perancangan (luas ba kawasan ni bos).....mau buat jalan raya memang ambik masa lama (abis kan kawasan berbukit bukau) macam tu juga bila kami mau minta salurkan air dari paip dan elektrik. Tapi sekarang separuh daripada penduduk kami yang seramai lebih 57,950 orang penduduk dah menikamati kemudahan tersebut dengan hampir sempurna gia.........

3 ulasan:

hasipin66 berkata...

PEN-SIANG-AN (Pensiangan)
SO-OK (Sook)
NOM-BER-ONE (Nabawan)

Anak Pensiangan siap sedia bertempur
dalam pilihan raya kecil.Kedatangan sentiasa,siap dinanti.

sumandak bayu berkata...

ba korang barsiap ja ah terimna tetamu kita stiap pelusuk negara....Sumandak dapat toropong ja dari jauh.... Tapi pastikan budaya kita terpelihara jan dicemari dengan 'keganasan' tapi kalo dorang nak juga ba kasi ja sogit ndak susah tu.. dati ko ja tu boz

D'oRANGe berkata...

aku pun sokong.. hidup barisan nasional

SaYaNG KInaBaLU - BamBOO OrchesRTa

KENunIkaN ANaK2 MudA KINaBalu yaNg MenGguNaKan AlaT MuZik TraDisIonal SePerti BamBU unTuk MenYamPaikAn LagU SAYANG KINABALU....JOM DeNGAR...(SiaP ba Lagi DiIRinggi DeNgaN Tarian SumaZau)

SiLIk SiLIk do mATo NU

ISAI BOH GIA NGARAN NU SUMANDAK KOH TALAWA KATARIK GINAWOKU SILIK SILIKAN MATOKU MIAGAL "SUMANDAK SANDAKAN"