Rabu, September 17, 2008

SEmANgat kEkitaAN MuLA PuDAR

Sumandak baru je selesai tugas di luar daripada kawasan Sabah... penat juga tapi nak buat ape ni lah amanah yang diberikan kat Sumandak demi bangsa, agama dan negara (bagitu lagi)..Ape pun kerja yang diamanahkan tu buatkan diri Sumandak 'happy' dan 'enjoy' dapat merantau tempat orang.
Sumandak cuma terharu bila mana isu 'kekitaan semasa rakyat MALAYSIA dah semakin pudar'. Betul ke isu ni atau saja-saja nak gimikkan suasana kat negara kita yang semakin berkecamuk dengan kerenah BRO ANWAR...(hebat btoi orang ni tapi sebagai pemimpin kuat buat GIMIK adalah bukan memimpin negara).

Masa Sumandak nak pigi airport ada lah sembang-sembang kosong ngan pemandu teksi......


Pemandu Teksi : Keadaan sekarang dah berbeza orang-orang kat KL ni.....
Sumandak : Ape beza dia.....
Pemandu Teksi: Yelah kalo buat kenduri senang jemput orang tapi sekarang ni nak jemput pun susah tak jemput pun susah...
Sumandak: Takkan macam tu kan kita ni dah kena didik budi bahasa dan kaya dengan adat. Ape lagi orang Melayu kat sini bukan main lagi dulu tak nampak ramai guna keta MERCEDES sekarang oihhh.. bangga kami di Sabah pun tidak macam tu.....
Pemandu Teksi : Memang diakui kalo dari segi taraf hidup orang Melayu dah boleh kita bangga tapi yang saya terkilan ni bila mana orang Melayu sesama sendiri mula 'bertikam' hanya disebabkan perbezaan ideologi dalam politik.
Sumandak : Aik takkan macam tu....Sumandak rasa orang Melayu terutama kat KL ni masih ada lagi semangat kekitaan.
Pemandu Teksi: Susah nak cakap.......buktinya saja kalo orang lalu depan kita... sekurang-kurangnya kita tegur setakat angkat tangan pun ok juga tapi nak pandang kita pun susah ape lagi angkat tangan. Ni lah yang saya katakan semangat kekitaan dah mula pudar di KL ni..


KoMEN; Sumandak tak lah pintar apa lagi bijak dalam dunia politik negara kita tapi Sumandak tahu sedikit sebanyak sejarah bangsa kita.......Daripada pernah dijajah hingga bebas daripada jajahan kita bersatu (orang Melayu) demi mempertahankan maruah bangsa dan agama. Tapi takkan hanya disebabkan kita berbeza ideologi politik KITA sanggup pula mencemuh, meludah dan khianati bangsa dan agama kita sendiri untuk capai apa yang kita inginkan.


Kalo ini terjadi tidak mustahil Bangsa MELAYU akan hilang. Jadi fikirkan lah dan cari penyelesaian yang terbaik sebab anak-anak muda kita (macam Sumandak) akan hanya meneruskan sejarah yang telah diukir oleh pemimpin sedia ada. Kalo kena menjadi PATI di negara sendiri terpaksalah jadi PATI. Marilah kita renungi bersama

SaYaNG KInaBaLU - BamBOO OrchesRTa

KENunIkaN ANaK2 MudA KINaBalu yaNg MenGguNaKan AlaT MuZik TraDisIonal SePerti BamBU unTuk MenYamPaikAn LagU SAYANG KINABALU....JOM DeNGAR...(SiaP ba Lagi DiIRinggi DeNgaN Tarian SumaZau)

SiLIk SiLIk do mATo NU

ISAI BOH GIA NGARAN NU SUMANDAK KOH TALAWA KATARIK GINAWOKU SILIK SILIKAN MATOKU MIAGAL "SUMANDAK SANDAKAN"